< Terug naar overzicht

Declaratieprocessen: bron van frustratie en verminderde betrokkenheid

Ingewikkelde declaratieprocessen hebben een negatieve invloed op het gevoel van werknemers. Velen geven aan dat ze soms zelfs gemaakte kosten helemaal niet indienen, omdat ze het declaratieproces te frustrerend vinden. In België levert dit de bedrijven jaarlijks 200 miljoen euro op.

Van de Belgische respondenten die geregeld declareren, geeft 20 procent aan dat ze niet altijd al hun onkosten indienen. De Belgische werknemer laat daarmee gemiddeld per persoon 226 euro per jaar liggen. Wereldwijd is dit bedrag gemiddeld 212 euro. Amerikaanse werknemers doen hun werkgevers het meest cadeau met 347 euro per jaar, waarmee het Amerikaanse totaalbedrag op maar liefst 8,7 miljard euro komt. Dat is bijna 2 procent van het begrotingstekort van de VS. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Unit4, een leverancier van bedrijfssoftware voor dienstverlenende organisaties.

In de andere landen liggen de cijfers als volgt: in Duitsland dient 12 procent van de werknemers niet altijd alle onkosten in, wat neerkomt op 292 euro per persoon per jaar, in totaal 1,3 miljard euro. In Frankrijk gaat het om meer dan een half miljard, in het Verenigd Koninkrijk om 1,3 miljard euro, Nederland 500 miljoen en Zweden 173 miljoen. In Canada bedraagt het totaal één miljard aan onkosten die blijven liggen.

Werknemers noemen verschillende redenen waarom ze hun onkosten niet altijd indienen:

  • Het gaat om een laag bedrag.
  • Ze zijn vergeten bonnetjes te vragen.
  • Ze zijn het bonnetje kwijtgeraakt.
  • Ze vergeten te declareren.
  • Ze vinden het declaratieproces te frustrerend en tijdrovend.

Deze laatste reden wordt maar liefst door 25 procent van de ondervraagden genoemd. Nog eens hetzelfde percentage respondenten geeft aan dat hij meer dan een maand moet wachten voor zijn onkosten zijn terugbetaald. In België geeft 41 procent van de werknemers aan dat ze ontevreden zijn over het declaratieproces van hun werkgever. In sommige landen gaat dat gevoel zo ver, dat werknemers hierdoor een tekort aan geld ervaren. Dat geldt voor 37 procent van de Amerikanen, 24 procent van de Fransen, 23 procent van de Spanjaarden en de Engelsen en 20 procent van de Canadezen.

Belgische professionals hebben bovendien het gevoel dat hun werkgevers financieel van hen profiteren. Op de vraag of ze vinden dat hun werkgever financieel voordeel slaat uit het declaratieproces, zegt 20 procent ‘ja’. In de VS ligt dit percentage met 42 nog een stuk hoger. België scoort daarmee wel nog aan de lage kant. Spanje (29 procent), Zweden (26 procent), Verenigd Koninkrijk (25 procent), Frankrijk (23 procent) en Canada (21 procent) scoren allemaal hoger. Enkel Nederland (11 procent) en Duitsland (10 procent) scoren lager. Van alle ondervraagden die dit zo ervaren, vindt 35 procent dat dit een negatieve invloed heeft op hun gevoel over het bedrijf waarvoor ze werken.

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau Ruigrok I NetPanel ondervroeg in augustus 2015 senior en middenmanagementprofessionals, zowel parttime als fulltime werkzaam, in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Nederland, Duitsland, België en Zweden. De bevindingen zijn gebaseerd op antwoorden van tweeduizend respondenten, met minstens tweehonderd reacties per land.

Bron: Unit4 (unit4.be)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen