< Terug naar overzicht

De voordelen van een businessgerichte HR

Organisaties met een businessgerichte HR passen zich 2,5 keer sneller aan aan marktveranderingen, creëren 2,4 keer sneller nieuwe producten en diensten, en zijn dubbel zo efficiënt in het verbeteren van processen en het laag houden van kosten dan organisaties met een traditionele HR-afdeling.

Van generalist naar vertrouwelijk adviseur

Nieuwe inzichten uit een Bersin by Deloitte-onderzoek vragen om meer aandacht te besteden aan het belangrijkste HR-personeel dat dicht bij de business staat, met name de HR-businesspartner. Door het verbeteren en uitbreiden van diens vaardigheden, kan de HR-afdeling meer waarde en relevantie krijgen. De HR-businesspartner zou verantwoordelijk moeten zijn voor het zo snel mogelijk oplossen van problemen en het inbrengen van andere onderdelen van HR indien nodig om te:

  • Werken met de lijnmanagers om een grondige kennis van het bedrijfsleven op te bouwen.
  • Businessstrategieën in mensgerichte initiatieven te vertalen.
  • Programma’s te ontwikkelen om businessgerichte noden aan te kaarten binnen ‘gemeenschappen van expertise’.
  • Harmonisatie te creëren in de manier waarop HR wordt overgebracht op de business op organisatieniveau.

Deze nieuwe uitdagingen vragen om een goed gecoördineerd, businessgericht HR-model: ‘high-impact HR’. Het implementeren van dit model vereist de aanpassing en heroriëntatie van de HR-professionals op alle niveaus (en zeker die van de HR-businesspartner). De HR-leiders voelen zelf de noodzaak van die verschuiving: 85 procent van de 300 ondervraagde organisaties voelde de nood om “HR te transformeren om nieuwe zakelijke inzichten te bereiken.” Een aanzienlijk deel van de operationele HR-structuren en -normen zijn dan ook ongewijzigd sinds 1995.

Overstijg de traditionele HR-rol

Wat is nu het voordeel van deze ‘high-impact HR’? Waarom zou u moeten investeren in het aantrekken van een talentvolle HR-businesspartner? Volgens het onderzoek slagen organisaties met een businessgerichte HR erin om zich 2,5 keer sneller aan te passen aan marktveranderingen, ze creëren 2,4 keer sneller nieuwe producten en diensten, en ze zijn dubbel zo efficiënt in het verbeteren van processen en het laag houden van kosten dan organisaties met een traditionele HR-afdeling. HR is op die manier niet alleen een middel om kosten te besparen en de efficiëntie van de dienstverlening te verbeteren, maar ook een cruciale bijdrager aan het zakelijke succes.

Bron: Bersin by Deloitte (bersin.com)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen