< Terug naar overzicht

De universele medewerker bestaat (en kijkt overal naar werkzekerheid, loon en werkklimaat)

Medewerkers uit verschillende landen kijken door dezelfde bril naar hun werkgever. Toch mogen multinationals hun medewerkers niet als klonen behandelen: medewerkers leggen graag hun eigen accenten.

Dat blijkt uit de analyse van de resultaten die 15 jaar Randstad Award-onderzoek oplevert. “Er leven misverstanden over de ‘global worker’. Hij bestaat wel degelijk, maar het begrip betekent helemaal niet dat mensen overal sterk op elkaar zouden lijken. Wel zijn wereldwijd dezelfde factoren het meest bepalend voor een goed imago van de werkgevers. Tot in China en India bestaat de top drie van de bouwstenen hiervoor uit werkzekerheid, loon en werkklimaat. De drie wisselen onderling soms van positie, maar ze staan altijd voorop”, constateert Jan Denys van Randstad. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), daarentegen, duikt nergens op in de top vijf.

Gelijkenissen sterker dan verschillen

Binnen de stabiele top drie ziet Jan Denys wel schommelingen in de percentages die ze in elk land scoren, maar de rangschikking houdt altijd stand, ook per subgroep. “Jongeren zullen wel het loon belangrijker vinden dan de werkzekerheid, maar dit laatste staat ook bij hen in de top drie. Vrouwen hechten meer belang aan het werkklimaat dan mannen, maar het verschil is niet fundamenteel. Ook tussen hoog- en kortopgeleiden is er amper verschil te merken. Hoogopgeleide mensen vinden jobinhoud wat belangrijker, maar ook bij hen duikt dezelfde top drie op.” Kortom, de verschillen tussen subgroepen zijn opmerkelijk kleiner dan de gelijkenissen.

Blijf consistent

“Dit betekent dat multinationals in hun ‘employer branding’ geen fundamenteel verschillende keuzes per land moeten maken en er steeds weer het warm water uitvinden. Ze moeten hoogstens wat andere accenten leggen”, schetst Denys. De parallellen houden ook stand over langere tijd, ongeacht conjunctuurschommelingen. In een klimaat van grote werkzekerheid gaat overal wat meer belangstelling naar het loon, tijdens de recessie iets meer naar werkzekerheid, maar de klassiekers blijven bovenaan op de lijst prijken. Werkgevers kunnen uit deze gegevens lessen trekken. “‘Employer branding’ opbouwen is een complex en langdurig proces, waarin je best consistent je verhaal blijft brengen”, besluit Denys.

Bron: Randstad (randstad.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen