< Terug naar overzicht

De tendensen op het grootste HR-congres wereldwijd

Op het SHRM-congres in Orlando ging de meeste aandacht dit jaar naar veiligheid, nieuwe software en outsourcing.

nr6
Ook een HR-handelsbeurs slaat zijn tenten op bij het jaarlijkse SHRM-congres.
HR-handelsbeurs SHRM
SHRM


Andermaal vormde het congres van de Amerikaanse Society for Human Resource Management (SHRM) het onbetwistbare hoogtepunt van het jaar voor het HR-vak. De bruisende potpourri van lezingen, workshops, studies, benchmarks, networking en zowel commerciële, academische als praktische info vond deze keer plaats in Orlando, thuisstad van vier Disney-parken en een schijnbaar oneindig ander aantal attracties voor jong en oud in het zwoele Florida. Zowat 10.000 HR-managers waren er, die er enkele duizenden consultants, academici en allerhande verkopers en organisatoren ontmoetten, samen goed voor een congres annex handelsbeurs met meer dan 15.000 deelnemers.
Het informatieve topje van die stoet wordt gevormd door 220 sprekers die de nieuwste inzichten in de HR-wereld naar voren brengen. Op de handelsbeurs met meer dan 1200 standen krijgen ze een commerciële pendant. Daar dingen de rekruteerders, beloningsconsultants, softwareleveranciers, maar ook andere aanbieders zoals detectives (weet wie u aanwerft of in dienst hebt), organisatoren van personeelsfeesten, uitgevers en opleiders naar de aandacht van de HR-professionals. Een markt, maar ook dé plaats bij uitstek om de polsslag van de HR-activiteiten te meten.


SHRM-congres in HR Square nr 6, juli 2003


Blz 24: interview met Susan Meisinger (president en CEO van de Society for Human Resource Management, SHRM): HR is geen zachte materie.
Blz 27: interview met Lisbeth Claus (Willamette University en voorzitter van SHRM Global Forum): De nieuwe HR is gearriveerd.



Veiligheid

Daar leren we dat veiligheid nog altijd het (Amerikaanse) heet hangijzer bij uitstek is. Dat thema overstijgt wel de dreiging van terrorisme. HR moet efficiënt bijdragen tot het creëren van een veilige werkomgeving. Veiligheid op de werkplek kent een zeer breed spectrum (gaande van ergonomie en veilige procedures tot gezondheid en het voorkomen van ongewenst seksueel gedrag).
Bovendien heeft veiligheid in de VS onvermijdelijk ook een belangrijke juridische kant. In de Amerikaanse claimcultuur kan een werkgever ook heel vlug aansprakelijk gesteld worden. Die tendens waait over naar Europa, waardoor de maatregelen en acties in de VS steeds minder exotisch of ver-van-mijn-bed lijken. Die aandacht gaat dan ook weer heel wat verder dan veiligheidsaspecten. Denk maar aan de maatregelen tegen discriminatie en voor diversiteit. Wie niet voldoende de maatschappelijke diversiteit weerspiegelt, kan aangeklaagd worden. Zorg ervoor dat geen enkele vrouw, andersvalide, kleurling of allochtoon je kan vervolgen, omdat hij niet aangeworven werd of gepasseerd werd bij een bevordering. Ook dat aspect wordt zeer herkenbaar in onze contreien.

Software

Maar ook de automatisering van het HR-vak gaat onverminderd door, alle economische aarzelingen ten spijt. Daar merken we twee trends. Ten eerste: voor de echt grote ondernemingen is er nu het neusje van de zalm, workforce-analytics. Die systemen brengen alle mogelijke info samen en analyseren die, waardoor je binnen de kortste keren inzicht krijgt in de werkelijke kosten van je personeel, in de kosten per afdeling en zelfs in de kosten van de diverse werkzetels. Kan doorslaggevend zijn voor de keuze van de volgende investering. Ook opleiding, afwezigheid en productiviteit worden vlug inzichtelijk.
Ten tweede: de inmiddels klassieke personeelsinformatiesystemen die tot dusver ook alleen maar de grote ondernemingen aanspraken, worden nu ook op maat van KMO’s gemaakt. Met andere woorden, de leveranciers zijn op zoek naar de uitbreiding van hun markt. Ondertussen klagen vele HR-managers in de wandelgangen nog altijd over de vele defecten en slechte resultaten van vele systemen. Zij doen dat wel off the record. Bang om door de aanbieders of de informatici verweten te worden er niet mee om te kunnen gaan?

Outsourcing

Daarmee belanden we bij de huidige grote discussie: de HR-manager heeft dringend meer en/of andere vaardigheden en kennis nodig. Daartoe behoort het kunnen omgaan met de automatisering. Kern van de zaak is overigens dat elk puntje waarin de eigen HR-afdeling niet goed beslagen is of waarvan de kostenefficiënte te wensen overlaat, radicaal uitbesteed wordt. Wie zich in die constellatie nog als HR-manager wil opwerpen, moet uit het goede managershout gesneden zijn. Opmerkelijk: er worden al plaatsen ingenomen door managers die niet uit de HR-afdeling komen.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen