< Terug naar overzicht

De regels van de bolwassing

Motiveren is iets positiefs, met negativisme lukt het niet. Toch is het soms noodzakelijk een medewerker een bolwassing te geven. Hoe doet u dat? En hoe slaagt u erin de uitbrander constructief te houden?

Economisch nieuwsportaal Trends heeft een leidraad opgesteld om een medewerker een bolwassing te geven. De belangrijkste regel is: doe het onder vier ogen. Geef een medewerker nooit een uitbrander in het bijzijn van zijn collega’s, want dan wringt u hem psychologisch de nek om. Niets is voor hem meer vernederend dan zijn vet krijgen van de baas terwijl zijn makkers toekijken. Het gevaar bestaat trouwens dat zo’n publiek optreden zich tegen u keert: niet de medewerker die in de fout ging, maar u zal voor idioot worden versleten. Als u geen gezichtsverlies wil lijden, houdt u in het bijzijn van derden dus beter uw mond. Ook al zou u uw medewerker dolgraag stante pede flink de waarheid willen zeggen.

De regels van de bolwassing:


Wel doen...


1. Laat het probleem niet aanslepen. Zolang het gesprek niet heeft plaatsgevonden, kan de medewerker uit evenwicht zijn. Breng hem vooraf op de hoogte, zodat hij tijd heeft om zich voor te bereiden.

2. Speel de bal, niet de man. De betrokkene zal uw kritiek dan makkelijker aanvaarden.

3. Roep een systeem van zelfevaluatie in het leven. Stel daartoe een rooster met vaardigheden op dat elke medewerker moet gebruiken om zichzelf te evalueren (om de zes maanden, bijvoorbeeld). Kijk erop toe dat ook de directeurs door hun team worden beoordeeld. Zo is iedereen verplicht te zeggen wat er goed loopt en wat fout.


... en absoluut niet doen


1. Maak uw medewerker niet verbaal af. Woede-uitbarstingen lossen niets op. Het is moeilijk om kalm te blijven wanneer de fout zich herhaaldelijk voordoet. Hou evenwel voor ogen dat een volwassen gesprek het begin is van elke oplossing.

2. Was het varkentje nooit net voor het weekend of een vakantieperiode. Dat leidt alleen maar tot extra gepieker.

3. Zet uw directe chef niet buitenspel door meteen hogerop te gaan. Ook al zou u het probleem graag meteen zelf oplossen. U zou wel eens zelf in de beklaagdenbank kunnen verzeilen...


Bron: Trends

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen