< Terug naar overzicht

De Post heeft drukst gebruikte pestlijn

Met vijftig meldingen per maand is de klachtenlijn over pesten op het werk van De Post de drukst gebruikte. Een vergelijkbaar bedrijf als de NMBS noteert minder dan 15 maandelijkse meldingen.

In het onderwijs en de Vlaamse ambtenarij blijkt pesten, afgegaan op het lage aantal geregistreerde klachten, geen wijdverspreid probleem. Pesten op het werk was tot voor enkele jaren een zo goed als genegeerd fenomeen. Na enkele dramatische voorvallen echter werden de overheid en de bedrijfswereld wakker. In juni vorig jaar kwam er een wet die alle werkgevers verplicht een preventieadviseur voor pesten te hebben.
Gisteren was het de beurt aan het leger om een bemiddelingsdienst te installeren. Uit een rondvraag van de redactie blijkt De Post, die ook het meest dramatisch het nieuws haalde met de zelfmoord van een jonge postbode, het meeste met klachten te maken te hebben. Voor een personeelsbestand van ruim 40.000 werknemers kwamen vorig jaar 677 meldingen binnen. Net niet de helft, 342, betroffen pesterijen. De Post zit daarmee aan een gemiddelde van 50 oproepen per maand op het meldingspunt. “De Post is een trendsetter geweest. Door de ruime bekendheid van het meldpunt is het normaal dat het aantal gevallen toeneemt”, zegt woordvoerder Fred Lens. De Spoorwegen tellen 41.000 werknemers en noteerden vorig jaar zo’n 150 pestgevallen. In het Vlaams onderwijs (134.000 mensen) kwamen 127 meldingen binnen. Bij de Vlaamse Gemeenschap liepen tussen februari 2002 en vorige maand 46 pestmeldingen binnen.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen