< Terug naar overzicht

De manager sterft uit, leve de dynamische leiders

Waar de topmanager van nu met taakgerichte competenties zoals besluitvaardigheid en analyseren goed wegkomt, zullen mensgerichte competenties als dynamisch leiderschap, communicatie en zelfreflectie het succes van de topmanager in de toekomst bepalen.

De topman van een bedrijf zal in 2017 andere competenties moeten vertonen dan een manager vandaag. Dat blijkt uit een onderzoek van Boer &Croon Young Executives, een consultancybureau voor managers. Ter ere van zijn tienjarig bestaan ondervroeg het 50 searchers, ceo’s, HR-directeuren en commissarissen naar de verschillen van de ceo van nu en over tien jaar.

De topmanager van morgen moet over het vermogen beschikken nieuwe ontwikkelingen het hoofd te bieden en de juiste ontwikkelingen waar nodig zelf te initiëren. Centraal staat het vermogen om te veranderen en zeker ook anderen daarin mee te krijgen. Ruim driekwart van de ondervraagden is van mening dat over tien jaar de belangrijkste competenties voor topmanagers een andere volgorde van belangrijkheid zullen hebben dan nu. Maatschappelijke trends zoals schaalvergroting en toename van de complexiteit van organisaties, een verregaande kenniseconomie, mondigere medewerkers, een hoger maatschappelijk en milieubewustzijn en minder loyale werknemers vragen om een ander type leider. Met andere woorden: de wereld verandert en de ceo verandert best mee. Waar de topmanager van nu met taakgerichte competenties zoals besluitvaardigheid en analyseren goed wegkomt, zullen met name mensgerichte competenties als dynamisch leiderschap, communicatie en zelfreflectie het succes van de topmanager in de toekomst bepalen.

Het onderzoek geeft aan dat de nieuwe manager niet alleen dynamisch moet zijn, maar ook moet beschikken over een duidelijke visie en culturele sensitiviteit en hij/zij moet zowel maatschappelijk als internationaal georiënteerd zijn. In de toekomst zal de focus in het bedrijfsleven steeds meer liggen op diversiteit en culturele verschillen. De landsgrenzen zullen vervagen als het om samenwerking gaat. De manager van de toekomst zal zich moeten verdiepen in diversiteit, in internationale en culturele verschillen en hij zal zijn aanpak per werknemer moeten aanpassen om zo tot de meest optimale samenwerking te komen. De authentieke, internationaal georiënteerde leider keert terug.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen