< Terug naar overzicht

De jeugd moet aan het werk. Weet u hoe?

luc.de.decker@hrsquare.be. " class="bigfield" style="width: 60%; height: 100px;">Veel te veel Europese jongeren zitten zonder werk. Wolfgang Clement, gewezen Duits minister, vindt dat jongeren meer praktijkgerichte vaardigheden moeten leren op school, sneller moeten kunnen afstuderen en meer arbeidsvriendelijk onderricht krijgen. Wat denkt u? Hoe krijgen we de jeugd aan het werk? Laat het ons weten! Uw contact: luc.de.decker@hrsquare.be.

luc.de.decker@hrsquare.be. " class="bigfield" style="width: 60%; height: 150px;">

Wolfgang Clement was Duits federaal minister van Economie en Tewerkstelling tussen 2002 en 2005 en is nu voorzitter van het onderzoekscentrum Adecco Institute. In een opiniestuk dat verscheen in De Tijd, uit hij zijn bezorgdheid over de werkloosheid onder jongeren.

De cijfers liegen er niet om: meer dan 17% van de Europese jongeren (EU-27, jongeren tussen 15 en 24 jaar) is werkloos. Dat is tweeënhalve keer slechter dan de cijfers voor de werkende bevolking in haar geheel. België scoort niet beter dan het Europese gemiddelde. Bovendien daalt de werkende bevolking: in de komende 13 jaar zullen er zo’n 20 miljoen minder jonge arbeidskrachten zijn in Europa. Nu al zijn er, voor het eerst in de Europese geschiedenis, meer veertigplussers aan het werk dan jongeren. De ‘grijze’ werkende klasse wordt een steeds sneller groeiende meerderheid in de arbeidsmarkt.

Volgens Clement moet de oorzaak van de jeugdwerkloosheid gezocht worden in de groeiende kloof tussen de competenties van de jongeren, met inbegrip van hun gebrekkige kennis van het bedrijfsleven, en de echte noden van de bedrijven. Scholen en universiteiten sturen te weinig jongeren met de juiste vakkennis en instelling de arbeidsmarkt op. Dit moet veranderen. Clement: “Laat ons de jongeren echt kennismaken met werkgevers, minstens drie jaar voor ze afstuderen, zodat ze zich vroeg genoeg een beeld kunnen vormen en keuzes kunnen maken. We zouden ook veel meer relevante vakken in het onderwijsprogramma moeten aanbieden. Onze economie bestaat voor ongeveer 70% uit dienstverlening, en toch weerspiegelt zich dat niet in de vakken en de focus van de scholen. Ondernemerschap is bijna taboe. En wat met praktische vaardigheden? Waarom stimuleren we schoolverlaters die niet naar de universiteit willen niet om een beroepsopleiding te volgen? Een beroepsopleiding die goed is uitgewerkt geeft jongeren de kwaliteitsvolle, praktische vaardigheden die bedrijven zo hard nodig hebben.” Clement vindt ook dat jongeren aangemoedigd moeten worden sneller af te studeren en meer ‘arbeidsvriendelijke’ vakken te kiezen.


Wat denkt u hierover? Moet het onderwijs beter afgestemd worden op de arbeidsmarkt? Is er te weinig aandacht voor praktijkgerichte vaardigheden? Studeren jongeren te lang en te weinig beroepsgericht? Hoe stemmen we de competenties van jongeren af op de noden van het bedrijfsleven? Laat het ons weten! Uw contact: luc.de.decker@hrsquare.be.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen