< Terug naar overzicht

“De grote uitdaging voor HR: opnieuw expert worden in tijd”

Een miljoen uur tijd vrijmaken voor het bedrijf: dat heeft de HR-afdeling van Coca-Cola European Partners zichzelf tot doel gesteld. Een jaar later zitten ze al aan zo’n 600.000 uur. Technologie heeft zeker geholpen om de juiste richting uit te gaan, maar vooral de pragmatische aanpak en hoe die is aangestuurd, hebben het mogelijk gemaakt om de focus op dienstverlening en de optimalisering van de tijd te integreren in het DNA van HR.

1 mei 1926: die dag is van invloed op elke werknemer ter wereld, vertelt Nico Orie, Vice-President HR Strategy & Operations bij Coca-Cola European Partners. Wat is er op die dag gebeurd? “Henry Ford, grootindustrieel en oprichter van autoconstructeur Ford, introduceerde toen in zijn fabrieken de vijfdaagse werkweek, voor hetzelfde loon als voordien voor zes dagen werk. Een ware revolutie! En dat deed hij niet uit plotse socialistische of puur humanistische overtuigingen. Zijn beweegredenen waren productiviteit – hij was van mening dat de beste methoden voortkomen uit een zekere druk – en het idee dat mensen met meer vrije tijd ook meer goederen van bedrijven gaan consumeren. Er zat dus een businesscase achter deze revolutie.”
Wat is er daarna gebeurd? “De productiviteit nam daadwerkelijk toe. Andere Amerikaanse bedrijven volgden zijn voorbeeld en voerden de vijfdaagse werkweek van 40 uur in. Dat was geen uitvinding van Ford, maar hij maakte er wel de norm van, die ook in heel Europa ingang vond en inmiddels wereldwijd het gangbare werkritme aangeeft.”

Tijd, talent en energie

Hoever zijn we 93 jaar later gekomen? Wat is de kans dat wij nog de vierdaagse werkweek zullen meemaken? “Het antwoord is duidelijk: zo goed als nihil. We gaan zelfs de verkeerde richting uit,” meent Orie. “De productiviteit verslapt in de westerse economieën. Vooral tijdverlies is een enorm probleem: de gemiddelde manager besteedt 52 procent van de werkdag aan het coördineren van informatie. Zowel uw managers als uw verkopers zijn daarmee meer bezig dan met het coachen van teams of het versterken van klantenrelaties. En de zaken verbeteren er niet op. Het gaat zelfs van kwaad naar erger. We evolueren naar een economie met steeds meer administratieve rompslomp.”
Er komen alsmaar nieuwe technologieën bij die ons kunnen helpen om van koers te veranderen, en dan vooral technologieën met kunstmatige intelligentie. “Maar het grote struikelblok daarbij is het onvermogen van bedrijven om de voordelen van de digitalisering ten volle te benutten”, merkt Orie op. “Er gaapt een kloof tussen wat technologie mogelijk maakt en het vermogen van bedrijven om die technologie op menselijk vlak te benutten. Die kloof wordt alsmaar groter. Tal van technologieën worden aangereikt, maar die maken het leven van uw managers en medewerkers daarom niet altijd productiever.”
Nico Orie wijst erop dat de definitie van menselijk kapitaal, opgesteld door de experts van Bain & Company, een combinatie is van drie essentiële hulpbronnen: tijd, talent en energie. “Binnen HR hebben we ons de afgelopen twintig jaar helemaal toegespitst op talent. Sommige bedrijven zijn zich nu ook meer gaan toeleggen op het beheer van energie, maar daar is nog veel werk aan de winkel. Wat we echter helemaal uit het oog verloren zijn, is de tijd. Toen een eeuw geleden de eerste personeelsdiensten werden opgericht, waren we de tijd en de productiviteit nog goed meester. Vandaag bestaat de grote uitdaging er volgens mij in om opnieuw aansluiting te vinden bij de kennis, de competenties en het leiderschap op het vlak van tijd.”

Lees in dit verband trouwens ook de blog van Jos Gavel: "Minder werken voor hetzelfde geld? Te proberen." en reageer. 

Hoe Coca-Cola European Partners, een organisatie die in 2016 ontstond door de fusie van de drie grootste Europese onafhankelijke bottelaars en distributeurs van dranken van The Coca-Cola Company, de stier bij de horens vat, leest u in het tijdschrift HR Square.

Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen