< Terug naar overzicht

De 7 gewoonten van creatieve mensen

Er is nog altijd geen geheime truc om vlug-vlug creatiever te worden, maar creativiteit kan wel degelijk beter ontwikkeld worden. Wat kunnen we leren uit de gewoonten van creatievelingen?

Art Markman, professor Psychologie en Marketing aan de University of Texas in Austin en directeur van de Program in the Human Dimensions of Organizations, heeft in het businessblad Fast Company zeven gewoonten van bijzonder creatieve mensen opgesomd. Hij ontleent zijn top 7 aan studies, gecombineerd met zijn gesprekken met heel wat creatieve mensen in diverse sectoren. Het gaat om creativiteit in business, technologie en kunst. 

1 Ze bestuderen de details

Sommigen vrezen dat ze gewoon te veel van iets weten om nog helder te zien en creatief te zijn. Larie, zo blijkt. Creatieve individuen graven diep in de materie die ze willen behandelen. Een voorbeeld? Fiona Fairhurst en haar designteam bij Speedo onderzochten alle mogelijke en onmogelijke stoffen en ontwerpen om een zwempak te ontwikkelen dat enkele seconden sneller zou doen zwemmen.

2 Ze hebben een gedisciplineerde routine ontworpen

Vergeet het cliché van het verwarde genie en de zelfdestructieve kunstenaar die alleen maar in geïnspireerde werkvlagen aan de slag gaat. Of vergeet hen niet helemaal, want die genieën bestaan. Al blijken de meeste creatievelingen gewoon een duidelijke discipline en vaste routine ontwikkeld te hebben. Dat klinkt banaal, maar kan evengoed geniale ideeën opleveren.

3 Ze wachten niet op de muze, ze werken keihard

Bestsellerauteur Stephen King schrijft elke voormiddag. Zijn vaste gewoonten zijn hem heilig. Je moet hard werken vooraleer je de muze ontmoet.

4 Ze beseffen dat alles belangrijk is

Verhalen over uitvindingen of innoverende ideeën zijn vaak fascinerend, maar dan wel bij een terugblik. Om tot die vernieuwing te komen, hebben de makers meestal met heel veel zaken rekening gehouden en ontzettend veel pogingen ondernomen met een verschillende aanpak, verschillende materialen en verschillende technieken. Bovendien kan een idee dat niet werkt, wel het juiste zijn bij een andere zaak. Alles kan belangrijk zijn.

5 Ze letten op de timing 

Een succesvol product of idee moet passen in de tijd. Creatievelingen moeten dus niet alleen de technische zaken van hun techniek of kunst beheersen, ze moeten ook rekening houden met de context. Een voorbeeld? De iPod was lang niet de eerste MP3-speler op de markt, maar Steve Jobs had beter nagedacht over de gebruiker en de omstandigheden waarin het toestel gebruikt kon worden. Door het doorgronden van die context kon Apple ook iTunes succesvol op de markt brengen.

6 Ze blijven hardnekkig doorwerken 

Ja, je moet doorzettingsvermogen hebben om met iets nieuws uit te pakken, je mag de armen zeker niet te vlug laten zakken. Wees maar hardnekkig en koppig. 

7 Ze weten ook wanneer de handdoek in de ring te gooien

Ondanks de noodzaak om lang, hardnekkig en fanatiek aan iets te werken, beseffen echte creatievelingen ook op tjd te stoppen met iets dat hen alleen maar ten onder kan brengen. Ze beseffen wanneer ermee op te houden en aan iets anders te beginnen. Met het ene ophouden, betekent voor hen ook niet met alles ophouden. Er zijn andere zaken in het leven, andere zaken in het werk en andere zaken in de kunst.

Bron: Fast Company (fastcompany.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen