< Terug naar overzicht

De 10 grootste ergernissen op kantoor

Kantoorwerkers ergeren zich het meest aan collega’s die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen of hun fouten toe te geven.

Dat blijkt uit een online-onderzoek van kantoor- en werkplekexpert Regus bij 400 zakenmensen in de Benelux. De respondenten werd gevraagd wat hun meest ergerlijke momenten zijn op kantoor. Ze mochten daarbij maximaal 3 antwoorden geven.

“Heel wat ergernissen op kantoor kunnen snel tot het verleden gaan behoren wanneer we allemaal iets meer rekening gaan houden met onze collega’s”, commentarieert Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux. “Wanneer werknemers de kans zouden krijgen om één of meerdere werkdagen per week buiten het kantoor te werken (van thuis uit of vanaf een flexibele werkplek), kan dit eveneens helpen om wat verdraagzamer met elkaar om te gaan.”

Top 10 van grootste kantoorzonden



1. Collega’s die weigeren fouten toe te geven of verantwoordelijkheid te nemen


Nummer 1 van de meest ergerlijke momenten op kantoor (46,5 procent van de ondervraagden) is wanneer collega’s weigeren verantwoordelijkheid te nemen voor hun fouten of hun eigen schuld niet willen toegeven. Niet willen leren uit eerder gemaakte fouten hoort hier eveneens bij.

2. Deadlines en afspraken die niet worden gerespecteerd


38 procent van de respondenten stoort zich aan collega’s die niet nauwgezet te werk gaan: afspraken die niet worden nagekomen of deadlines die niet gehaald worden.

3. Vuile openbare ruimtes


Hygiëne is belangrijk op de werkplek. Zo vindt bijna 36 procent van de ondervraagden het een kantoorzonde wanneer de gemeenschappelijke ruimtes er vuil bij liggen of wanneer de wc-borstel niet gebruikt wordt. Bij de werknemers van middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers) vindt zelfs 46,5 procent van de respondenten dit vervelend.

4. Collega’s die luid telefoneren of privégesprekken voeren


Niet iedereen wil alles over zijn of haar buurman te weten komen. Daarom beschouwt bijna 27 procent van de ondervraagden het ongepast wanneer collega’s ongegeneerd luidruchtige privégesprekken voeren op kantoor.

5. Roddelen


“Weet je de nieuwste al?” “Klopt het dat…?” Op elke werkplek wordt geroddeld, maar niet iedereen kan dit appreciëren. Zo ervaart 26,5 procent van de kantoorwerkers schadelijke achterklap of het verspreiden van valse geruchten als ergerlijk.

6. Vieze geurtjes


Op de zesde plaats (20 procent) komt geurhinder op kantoor, veroorzaakt door, bijvoorbeeld, stinkend voedsel of onaangename lichaamsgeuren. Ook blote (zweet)voeten horen daarbij.

7. Alcohol of roken op kantoor


Hoewel roken en drinken van alcohol zelden toegelaten zijn op de werkplek, gaf bijna 17 procent van de respondenten aan zich hieraan te storen. In België en Luxemburg was dit zelfs 22,5 procent.

8. Zakelijke clichés


Collega’s die steeds monologen afsteken of die voortdurend in zakelijke clichés praten, maken zich niet populair. Ruim 16 procent van de respondenten uit de Benelux stoort zich hieraan.

9. Luie collega’s


16 procent van de respondenten gaven luiheid aan als ergernis op kantoor. Vooral in Nederland (28 procent) wordt dit beschouwd als een kantoorzonde.

10. Voorraden die niet worden aangevuld


7 procent van de respondenten vindt het ergerlijk wanneer zaken niet worden aangevuld wanneer deze op zijn of wanneer de vuilbak niet geleegd wordt.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen