< Terug naar overzicht

Datagedreven employer branding

Barco schakelt een veelheid van rekruteringskanalen in om nieuwe medewerkers te vinden. Dat gebeurt niet in het wilde weg, maar steunt op een diepgaande data-analyse. Timing en dosering zijn daarbij cruciaal.

Barco trekt volop de kaart van digitalisering als het op rekrutering aankomt. “Het is sneller, flexibeler en creatiever”, meent Samuel De Potter, Director Recruitment – HR Projects &Processes – HRIS bij Barco. De ontwikkelaar, ontwerper en producent van visualisatie- en collaboratietechnologie, onder meer voor de medische, enterprise en entertainmentindustrie, is vooral op zoek naar technische profielen: bachelors, masters, ingenieurs, maar ook mensen die een diploma hebben van het technisch secundair onderwijs.
“Die zoeken we niet alleen in België, maar ook meer en meer wereldwijd. Met advertenties in kranten en magazines alleen komen we er dus niet. Met lokale en fysieke rekruteringsactiviteiten bereiken we maar de helft van onze doelgroep. Daarbij komt dat de concurrentie buiten de landsgrenzen veel groter is. In België kennen wellicht veel ingenieurs ons bedrijf, in de Verenigde Staten is dat al minder het geval. Daar moeten we bijvoorbeeld concurreren met bedrijven zoals Google of Apple. Het komt er dus op aan om continu te innoveren en creatief te zijn”, vertelt De Potter. Ook al omdat hij over een relatief klein rekruteringsteam beschikt en er dus maar beperkte tijd en energie beschikbaar is om met elk van de mensen die reageren in gesprek te gaan over hun drivers en competenties.

Big data

Zowel het uitdragen van Barco als aantrekkelijke werkgever, als elk rekruteringsinitiatief is gebaseerd op big data. “Elke activiteit meten we. We doen dat om onszelf voortdurend in vraag te stellen en om na te gaan of wat we doen ook wel rendeert. We volgen het rekruteringsproces zeer gedetailleerd op, van het eerste contact tot het contract en tot ver in de onboarding. Van elke kandidaat wordt bijgehouden via welk kanaal het contact is ontstaan, wanneer hij of zij solliciteerde, of er een uitnodiging was, of de persoon aan testen heeft deelgenomen, of er een contractvoorstel kwam, hoelang elke stap duurde. Op die manier verzamelen we enorm veel kennis over de verschillende rekruteringskanalen en hoe geschikt ze zijn voor het invullen van vacatures”, schetst De Potter.
Dat heeft er onder meer toe geleid dat Barco de klassieke rekruteringskanalen zoals printadvertenties, jobbeurzen, jobboards of selectiekantoren enkel nog gebruikt waar de return on investment aantoonbaar is. “Veel profielen die we willen aantrekken, zijn immers niet actief op zoek naar werk en lezen dus geen jobadvertenties of komen niet op jobsites. Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod van talent. Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt zijn het de kandidaten zelf die de markt opgaan en hun keuze maken. Ook jobbeurzen worden zelden bezocht door het type kandidaten naar wie wij op zoek zijn. Bovendien is het almaar moeilijker om er als bedrijf op zo’n algemene jobbeurs uit te springen. We willen een correct en professioneel beeld van Barco tonen en niet gratuit de ludieke toer opgaan om de aandacht te trekken van bezoekers”, motiveert De Potter.

 

Wilt u meer weten over de originele en onderbouwde aanpak van Barco? Lees dan het volledige artikel (van Hilde Vereecken met foto's van onder meer Hendrik De Schrijver) lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Nathalie Dierickx, nathalie.dierickx@hrsquare.be, 0474 97 07 43.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen