< Terug naar overzicht

Dan toch nog: bedrijfswagens steeds groter en duurder

In België worden meer luxewagens verkocht dan in de meeste andere Europese landen. Dat komt vooral door het groot aantal bedrijfswagens op de Belgische wegen. Dit gebeurt vaak gewoon omdat het financieel interessanter is.

Vorige maand werden in België 49.707 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er ruim 5000 meer dan de maand voordien en dan in februari vorig jaar. En het zijn zeker niet de goedkoopste merken die aan populariteit winnen. Toch niet bij de auto’s die ingeschreven staan op naam van bedrijven.

Grote restwaarde

“Uit cijfers van de autoverkoop in 2015 blijkt dat ruim 23 procent van de verkochte auto’s van de merken BMW, Mercedes, Audi, Volvo of Porsche was. Als we naar de bedrijfsvoertuigen kijken, was zelfs 45 procent van die vijf premiummerken”, stelt automobielfederatie Febiac.

Dat heeft vooral te maken met de grote restwaarde die wagens hebben. Een BMW kost in leasing voor een bedrijf soms maar evenveel of net iets meer dan een degelijke middenklasser. Vandaar het grote succes van de luxemerken. De restwaarde, het bedrag wat hij nog waard is als hij einde contract is, speelt immers een belangrijke rol.

Europese koploper luxemerken

België behoort op het vlak van verkoop van luxemerken zelfs tot de koplopers in Europa. Per duizend inwoners werden vorig jaar in Europa vijf nieuwe premiumwagens verkocht. In België waren dat er meer dan tien. En daar speelt het groot aantal bedrijfswagens op onze wegen een belangrijke rol in. 

In tegenstelling tot in ons land, kopen de Nederlanders bijvoorbeeld opvallend minder luxewagens. Dat heeft veel te maken met hun fiscaal systeem, waardoor er minder bedrijfswagens rondrijden.

Bron: De Standaard (standaard.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen