< Terug naar overzicht

Cynische manager besmet alle medewerkers en keldert de prestaties

Een manager die cynisch is over een organisatieverandering, brengt dat gauw over op al zijn medewerkers. Dat is één van de bevindingen uit een Amsterdams proefschrift. We onthouden ook dat managers moeten kunnen omgaan met diversiteit.

Zich verbonden voelen met een onderneming of andere organisatie ontstaat hoofdzakelijk wanneer managers heel positief staan ten opzichte van de organisatie én dat ook duidelijk overdragen op hun medewerkers en teams. Daarnaast moeten managers ook de (onophoudelijk geworden) veranderingen en diversiteit in teams vlot kunnen begeleiden.

Die houding en kunde zijn van cruciaal belang, zowel voor de betrokkenheid van medewerkers als voor de organisatieresultaten, zo stelt Doris Rosenauer in haar proefschrift ‘Leadership in a Changing Business World: A Multilevel Perspective on Connecting Employees to Organizational Goals’ aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij deed drie veldstudies naar de wijze waarop managers medewerkers aan de organisatie kunnen verbinden en hoe dit van invloed kan zijn op de organisatie.

Carrièrebegeleiding op maat of op groepsniveau?

In haar eerste veldstudie peilde Rosenauer naar de rol van de psychosociale aspecten van de manager en carrièrebegeleiding. Twee zaken kwamen naar boven: onderscheidende begeleiding (bijvoorbeeld afwijkend of individuele perceptie ten opzichte van de algemene teamperceptie) en begeleiding op groepsniveau (dezelfde perceptie van alle teamleden).

Wat blijkt? De onderscheidende begeleiding vergroot de motivatie om carrière te maken en daarmee meteen ook de mate waarin de medewerker bevorderbaar is. Carrièrebegeleiding op groepsniveau leidt er dan weer toe dat medewerkers langer bij de organisatie willen blijven.

Manager heeft hoge dosis culturele intelligentie nodig

In de tweede studie ontdekte Doris Rosenauer dat diversiteit in nationaliteit alleen positief gerelateerd is aan een pro-diversiteitsklimaat en de prestatie van teams, wanneer een manager een hoge culturele intelligentie heeft. Kortom, de manager moet open staan voor én kunnen omgaan met diversiteit.

Dit verband is er echter niet wanneer de samenstelling van een team alleen maar in termen van leeftijd of geslacht ‘divers’ is. Wanneer er geen directe samenwerking nodig is, doet de culturele intelligentie er ook niet zoveel toe.

Cynisme is slecht voor de business

In de derde studie ging Rosenauer de invloed na van het cynisme van managers ten aanzien van een organisatieverandering. Wanneer een manager zich cynisch uit over de verandering, baat het allemaal niet. Dat cynisme is gewoonweg besmettelijk bij alle medewerkers én keldert de prestaties.

Bron: HR Praktijk (hrpraktijk.nl), Vrije Universiteit Amsterdam (vu.nl)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen