< Terug naar overzicht

Crowdsourcing met personeel zorgt voor engagement en motivatie

Wie het concept ‘crowdsourcing’ toepast binnen het bedrijf, krijgt meer tevreden, betrokken en gemotiveerde medewerkers. Besef wel dat er ook risico’s en barrières aan verbonden zijn.

Crowdsourcing is bezig aan een opmars. Het idee is ontleend aan het boek ‘The Wisdom of Crowds’ van James Surowiecki, die aantoonde dat het samenvoegen van de kennis en de middelen van een grote groep betere resultaten oplevert dan het harde labeur van een enkeling. Ondertussen is het gekend door bedrijven die bij de ontwikkeling van een nieuw product op zoek gaan naar tips en knowhow bij buitenstaanders. Iedereen wordt uitgenodigd om mee te denken.

Kortom, hoe meer ideeën, hoe beter een beslissing kan uitdraaien. Dat concept kan ook binnen een organisatie gebruikt worden. In plaats van een beslissing erdoor te drukken, doe een beroep op de kennis, ervaring en inzichten van alle medewerkers, zeker niet alleen van de top. Dat zorgt niet alleen voor betere oplossingen, deze werkwijze zorgt ook voor meer tevreden, betrokken en gemotiveerde medewerkers. Zij weten dan immers dat er echt rekening gehouden wordt met hun inbreng.

Zo weet je wat er echt leeft op de werkvloer

In het weekblad Forbes legt de ondernemer Chris Cancialosi uit waarom hij steeds meer beslissingen neemt op basis van crowdsourcing:

  1. Je geeft vooringenomenheid geen kans. Crowdsourcing voorkomt groepsdenken en zorgt ervoor dat de managers een probleem vanuit verschillende perspectieven benaderen.
  2. Je krijgt meer én betere ideeën. Medewerkers die dagelijks met een probleem geconfronteerd worden, kunnen doorgaans zelf de beste oplossingen ervoor aanreiken. Zij weten immers wat er precies scheelt en zien ook oplossingen. Omdat ze niet aangesproken worden of in het verleden al ettelijke keren gemerkt hebben dat er met hun inbreng toch niets gebeurt, geven ze die oplossingen zelf niet (meer). Het komt erop aan de medewerkers echt te betrekken en ook te laten zien dat er rekening gehouden wordt met hun ideeën. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van, vooral de organisatie.
  3. Je krijgt een betere cultuur. Crowdsourcing verandert de rol van de leider op een ingrijpende manier. In plaats van de ‘alwetende ziener’ en ‘commandant’, wordt hij een collega met wie je discussieert en overleg pleegt. Medewerkers krijgen dan duidelijk de boodschap dat hun mening telt en ook welkom is. Zo krijgt de organisatie dan toch een open cultuur. Bovendien zal die cultuur de medewerkers ook aansporen tot meer samenwerking.
  4. Je voldoet aan uiteenlopende behoeften. Door de crowdsourcing komen niet alleen alle ideeën naar voren, ook de diverse behoeften worden op die manier blootgelegd. Door aandacht te hebben voor de ideeën van de medewerkers, krijg je immers ook meer feedback en weet je wat er echt leeft op de werkvloer.

Hoe beginnen?

Vanzelfsprekend kan je het idee van crowdsourcing binnen de organisatie niet zomaar plots beginnen. Dan loop je het risico dat je veeleer chaos en onduidelijkheid creëert. Verlies ook nooit het belang van duidelijkheid uit het oog in om het even welke organisatie. Je kan ook een bestaande cultuur niet van de ene dag op de andere omgooien. Dat is een illusie.

Hoe dan wel beginnen? Sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande processen. Ga eerst experimenteren met bepaalde methoden om ideeën van medewerkers te verzamelen. Bij het bedrijf van Chris Cancialosi zijn die experimenten uitgemond in interne denktanks. Telkens er een (voldoende complex) probleem opdoemt, worden alle medewerkers bij elkaar geroepen om oorzaak en remedie te bespreken. Iedereen kan input leveren. Vergeet evenwel niet dat er ondertussen wel uren verloren gaan, want het werk wordt onderbroken. Je kan dus niet om de haverklap alle medewerkers samenroepen. Ondertussen experimenteert het bedrijf dan ook met software die live feedback verzamelt.

Vertrouwen

Welke weg je ook kiest, vergeet nooit dat crowdsourcing alleen maar kan werken in een cultuur van vertrouwen. De medewerkers moeten weten en ervaren dat hun inbreng geapprecieerd wordt. Ze mogen vooral ook geen schik hebben om ideeën naar voren te brengen. Ze moeten zich veilig voelen dat ze niet uitgelachen of zelfs gesanctioneerd zullen worden na het uiten van bepaalde voorstellen.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl), Forbes (forbes.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen