< Terug naar overzicht

Creativiteit leidt tot succes

Ondernemers die goed scoren op creativiteit en innovatie, halen hogere bedrijfswinsten en doen meer aanwervingen dan hun risicoschuwe collega’s. Dat blijkt uit onderzoek door Flanders DC en Unizo.

Flanders District of Creativity, de organisatie voor ondernemingscreativiteit die in 2004 werd opgericht door de Vlaamse regering, peilde in opdracht van Unizo bij 782 Vlaamse ondernemers naar hun aandacht voor creativiteit. Uit het onderzoek blijkt bijna driekwart van de ondernemers creativiteit belangrijk te vinden, maar zij zetten die creativiteit niet altijd om in innovatie.

Creativiteit moet voor ondernemers praktisch en nuttig zijn. Onder creativiteit verstaan ze vooral ‘vertalen van ideeën in concrete oplossingen’ (67%), ‘oplossingen uitvoeren’ (13%) en ‘producten of diensten naar de markt brengen’ (10%). Bij bijna de helft van de ondernemingen vertegenwoordigen nieuwe producten en diensten minstens een kwart van de omzet. De ondernemers zijn vooral creatief door nieuwe producten en diensten te lanceren (50%) en op het vlak van klantenservice te innoveren (29%).

Om hun creativiteit aan te scherpen, gaan ondernemers vooral te rade bij hun collega’s (65%). Ze doen ook inspiratie op in boeken en via het internet (64%) of volgen opleidingen, seminaries en infosessies (62%).

Voor wie werkt zoekt, kan creativiteit ook helpen, zo leert het onderzoek. Negen op tien ondernemers houdt immers bij het aanwerven rekening met de creativiteit van een kandidaat, zij het in meer of mindere mate naargelang de aard van de job.

Niet minder dan 80% van de ondernemers uit de steekproef zegt altijd open te staan voor spontane ideeën van medewerkers. De overige 20% staat er enkel voor open als deze ideeën van toepassing kunnen zijn. In één onderneming op drie wordt creativiteit voortdurend en bij alle medewerkers gestimuleerd. Men tracht dit te doen via jobinhoud en motivatie. Financiële stimuli (slechts gebruikt door 7% van de ondernemers) en creativiteitstechnieken (4,5%) worden onderbenut. Een tiende van de ondernemers zegt rekening te houden met creativiteit bij promoties van medewerkers.

Als knelpunten om creatief aan de slag te gaan, noemen de ondernemers tijd- en geldgebrek (28%) en de ‘praktische uitwerking van ideeën’ (23%).

Volgens Flanders DC en UNIZO bestaat er een positief verband tussen de graad van ondernemerschap, het niveau van creativiteit en jobcreatie. Creatieve ondernemers zouden sterkere ondernemers zijn. Ze zorgen voor meer werk, motiveren hun medewerkers meer, nemen meer risico en halen meer omzet uit nieuwe producten dan hun minder creatieve collega’s.

In HR Square nr. 44 van april leest u meer over ondernemingscreativiteit. Aan het woord is Pascal Cools, senior project manager van Flanders DC die de Vocap-leden onlangs onderhield over dit thema.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen