< Terug naar overzicht

Creativiteit kan je wel aanleren

De ene mens is van nature creatief, de andere niet of toch heel wat minder. Dat oordeel blijkt niets meer dan een zoveelste vooroordeel – of toch tot op zekere hoogte. Je kan mensen ook creatiever leren zijn.

Professor Tomas Chamorro-Premuzic (een befaamde expert op het gebied van psychometrische testen, hoogleraar Bedrijfspsychologie aan University College London en gasthoogleraar aan Columbia University) bevestigt dat persoonlijkheidskenmerken het niveau van creativiteit van mensen bepalen, maar dat geldt slechts in beperkte mate. Met andere woorden, er is ook ruimte om iemand creatiever te maken.

De vraag is hoe. De professor geeft vier tips om medewerkers creatiever te maken:

1. Geef veel feedback

Veel mensen denken dat ze heel wat creatiever zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Het is dan ook belangrijk om mensen een realistische inschatting te geven van hun creatieve vermogens. Dat kan alleen als je voldoende en correcte feedback geeft. Echte creatieve medewerkers blijken trouwens zelf ook meer om feedback te vragen, zo toont onderzoek aan.

2. Geef training in creatief denken

Iemand creatiever maken, komt niet vanzelf. Je zal dus opleiding moeten zoeken. Gelukkig bestaan er tal van trainingen, trucs en technieken die kunnen helpen om de creativiteit te verhogen. Meestal komen die oefeningen erop neer dat iemand uit zijn comfortzone moet stappen, de zaken vanuit een ander perspectief leert zien en het aandurft om de routine te verlaten.

Je kan medewerkers ook trainen om meer open te staan voor nieuwe ideeën. Ook kennis van buiten het eigen vakgebied toepassen, kan helpen. Geef eveneens voldoende uitdagende taken, leer de zintuigen te prikkelen en durf het aan om de meest diverse zaken te combineren.

Ga ook eens na welke hobby’s de medewerkers hebben. Mogelijk zitten er mogelijkheden om vanuit dat perspectief te werken. Of probeer een bepaalde hobby te stimuleren. Ook kleine stappen kunnen helpen, soms zelfs haast letterlijk, moedig het bijvoorbeeld aan om geregeld via een andere route naar het werk te komen.

3. Geef medewerkers werk dat ze leuk vinden

Het verhogen van de intrinsieke motivatie is uiteraard altijd de beste manier om een bepaalde vaardigheid of prestatie te verbeteren. Professor Tomas Chamorro-Premuzic verwijst naar onderzoeken die aanwijzen dat medewerkers creatiever worden wanneer ze projecten krijgen die ze leuk vinden. Dan wordt hun interesse geprikkeld en worden ze op een constructieve manier uitgedaagd. De opdracht spreekt hen aan.

Iemand creatiever willen maken met externe beloningen werkt echter niet. Meer nog, die aanpak remt de creativiteit veeleer af.

4. Geef medewerkers hulp bij het ontwikkelen van deskundigheid

Zit kennis, loutere nuchtere, praktische kennis de creativiteit in de weg? Velen denken dat, maar ook dat klopt niet, weerlegt Tomas Chamorro-Premuzict. Je hebt zelfs heel wat kennis of vaardigheden nodig om creatief op iets te kunnen inspelen. Neem nu een pianist die improviseert. Dat lukt alleen maar als het een goede pianist is. Zonder de expertise is er geen spel, geen muziek. Wil je een app ontwikkelen? Zorg dan eerst maar dat je prima kunt programmeren.

Hoe meer kennis en vaardigheden, hoe meer kans dat de medewerkers er creatief mee kunnen gaan spelen, experimenteren en uiteindelijk innoveren. “Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist”, wist kunstschilder Pablo Picasso al.

Bron: P&O Actueel (penoactueel.nl), Harvard Business Review (hbr.org), website van Dr. Tomas Chamorro-Premuzic (drtomascp.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen