< Terug naar overzicht

Creatieve dwarsliggers maken organisatie succesvol

Briljante, creatieve dwarsdenkers zijn niet altijd makkelijke collega’s. Maar ze kunnen een organisatie wel verder helpen op weg naar succes. Onderzoek geeft nu aanwijzingen voor het inzetten van die onmisbare buitenbeentjes.

Briljante buitenstaanders zijn meestal onafhankelijk denkers, creatieve probleemoplossers, snelle besluitvormers en doelgerichte mensen. Ondanks het feit dat sommige organisaties dergelijke eigenschappen in medewerkers stimuleren, bestond er nog geen wetenschappelijk model dat deze combinatie van gedragskenmerken kon verklaren.

Steve Jobs of Richard Branson noemen onderzoekers van de London School of Economics & Political Science als voorbeeld in hun onderzoek bij 459 werknemers van verschillende organisaties, dat dit najaar wordt gepubliceerd in de British Journal of Psychology.

Vervelende collega


Onderzoekers Elliroma Gardiner en professor Chris Jackson stellen dat briljante buitenbeentjes méér zijn dan ‘einzelgängers‘ die nu en dan een idee hebben dat goed uitpakt. Want deze talenten nemen grote risico’s die vaak leiden tot unieke en onverwachte resultaten. Briljante buitenbeentjes zijn vaak ook extrovert, creatief en eerlijk.

De andere kant van de non-conformistische medewerkers is wel dat ze nogal eens onprettige collega’s zijn, niet gezellig en lastig mee om te gaan. Ook het gemak waarmee ze risico’s aangaan, zal niet iedereen prettig vinden. Als het resultaat oplevert, buigen ze de regels in hun voordeel om. Maar het is juist de optelsom van alle eigenschappen die toch heel positief kan uitpakken.

Creatief problemen oplossen


Non-conformisten gebruiken hun rechter hersenhelft. Daar ontstaat creativiteit, net als het vermogen om problemen op te lossen. Het volledig potentieel komt er alleen uit in een werkomgeving waar ze rustig kunnen werken en ze vrij zijn om hun ideeën te kunnen spuien.

Ondanks dat het meestal geen effectieve teamplayers zijn, en zeker niet altijd gezellig, zijn deze talenten wel goed in staat om anderen te overtuigen van nieuwe ideeën waarmee ze de organisatie een andere kant op kunnen sturen. Dat komt ook doordat ze eerlijk en open met collega’s communiceren.

Alleen non-conformistische medewerkers aanwerven, is geen goed idee. Maar er moet wel ruimte voor komen, zeker nu organisaties hun medewerkers vragen om vindingrijk te zijn en om méér te doen met minder tijd en geld. Daarom moeten organisaties de weg vrij maken voor dwarsdenkers en daar ook eens een kansje mee durven wagen, bevelen de onderzoekers aan.

Bron: Personeelsnet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen