< Terug naar overzicht

Containers kunnen werknemers ernstig ziek maken

Vorige vrijdag, 5 februari, organiseerde BTB-ABVV een studiedag over toxische gassen in containers. De gevolgen kunnen zeer ingrijpend zijn. Er is meer preventie nodig, want werknemers kunnen ernstig ziek worden van de vaak reukloze, giftige gassen. Sommige kunnen zelfs dodelijk zijn.

Diverse deskundigen getuigden over de toxische gassen in containers en de vaak verregaande gevolgen voor de gezondheid van de werknemers. De resultaten van de studies zijn in bepaalde gevallen schokkend, stelt Frank Moreels, federaal secretaris van BTB-ABVV, de Belgische Transportarbeidersbond. Deze vakcentrale binnen het ABVV groepeert de arbeiders uit de transportsector, zoals het wegvervoer, de havens, de binnenvaart, de zeevisserij en de koopvaardij.
Moreels vat de onrustwekkende resultaten samen:

  • In ongeveer 20 procent (al naargelang van de studie) van de containers die de havens binnenkomen, is er een overdosis aan toxische gassen.

  • 95 procent van de containers zijn niet of onvoldoende gelabeld.

  • De aandoeningen bij personeel uit de transport- of logistieke sector kunnen zeer ernstig zijn. Het gaat van hoofdpijn en braakneigingen, tot geheugenverlies en ernstige stoornissen in het centrale zenuwstelsel en in extreme gevallen zelfs met de dood tot gevolg.


  • “We hebben dus dringend nood aan extra preventiemaatregelen voor het personeel en een verscherping van de Europese regelgeving”, pleit Moreels.

    We halen enkele opmerkelijke passages aan van de lezingen van de deskundigen:

    Jan De Jong, projectleider van het project 'toxic gascontainers' van de Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten: “Vaak wordt er geen verband gelegd tussen de medische klachten en de containergassen. Dat zorgt ervoor dat men vaak het probleem niet ziet of onderkent. Het is vergelijkbaar met de schildersziekte. Heel lang zag men het verband niet tussen het werken met loodhoudende verf en de ziekteverschijnselen. In die zin zijn toxische gassen in containers een verborgen sluipmoordenaar.”

    Adrie Verschoor, scheikundige van ECEM, vertelt het verhaal van de truckchauffeur die zogenaamd dronken achter het stuur zat. Hij week uit en reed ongecoördineerd: “Na onderzoek bleek dat de chauffeur onder invloed was van fosfine, afkomstig uit de container die hij vervoerde. De man is er ondertussen erg aan toe. Hij vergeet onmiddellijk, antwoordt naast de kwestie, is snel geïrriteerd.”
    Vorig jaar alleen al was Verschoor betrokken bij de diagnose van 33 gevallen van toxische aandoeningen veroorzaakt door containers in het ziekenhuis Rijnstate in Arnhem (Nederland).

    Roger Grosjean, verantwoordelijke laboratorium voor industriële toxicologie van de FOD Werkgelegenheid, gaf talrijke voorbeelden van problemen met toxische stoffen, soms met zeer ernstige gevolgen. In de Antwerpse haven bestaan ontgassingszones en zijn de dokwerkers vrij goed geïnformeerd over de problematiek. Ook de regelgeving volstaat naar zijn gevoel.
    Alleen is er onvoldoende sensibilisering bij de ontvangers van de containers, past men de regels niet toe of opereert men ronduit illegaal. Er zijn ook risicolanden die men misschien extra moet controleren.
    Door de globalisering wordt de Europese regelgeving onrechtstreeks uitgehold door de vele import uit alle landen van de wereld, waar men het niet steeds even nauw neemt.

    Edelhart Kempeneers, geneesheer bij de preventiedienst Arista en vroeger werkzaam bij Gasthuisberg, maant het personeel aan uiterst voorzichtig te zijn ter zake: “Sommige schadelijke toxische stoffen zijn reukloos of ruiken zelfs aangenaam. Je kan dus niet oordelen vanuit je eigen impressies,er is meer en échte preventie nodig.”
    Hij benadrukt de rol van de preventie-adviseur/arbeidsgeneesheer en wijst erop dat er gespecialiseerde medische diensten zijn in België, met name in Gasthuisberg.

    Bruno Melckmans, expert Dienst Ondernemingen van het ABVV, wijst op de rol van de comités van preventie en bescherming op het werk: “Deze comités hebben nieuwe bevoegdheden ter zake. Het komt erop aan deze vanuit de comités op te nemen en een initiatief te nemen om de bestaande regelgeving, zoals de ADR-reglementering, écht te laten toepassen.”

    “De situatie is ernstig, maar niet hopeloos. De problemen kunnen worden aangepakt mits het inschakelen van de juiste expertise en het nemen van preventiemaatregelen”, zo concludeerde Frank Moreels. “BTB zal dit punt in België op de agenda plaatsen van de comités voor preventie en bescherming en op het werkoverleg met de werkgevers.”
    Dat zal ook gebeuren op het paritair comité 140.04/09 (Transport & Logistiek) om de werkgevers ter zake te sensibiliseren.

    Bron: BTB-ABVV

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen