< Terug naar overzicht

“Constant hard en doelbewust werken aan de work-life balance”

Concrete maatregelen en tools, maar ook een cultuur van verantwoordelijkheid en respect, in combinatie met een duidelijke langetermijnvisie: dat zijn de ingrediënten die Procter & Gamble (P&G) Benelux inzet om de work-life balance van werknemers te ondersteunen.

“Het ultieme doel? Dat is dat iedereen hier op zijn best kan presteren, dat iedereen het beste van zichzelf kan geven. Wij geloven dat de work-life balance daar een fundamenteel onderdeel van is”, stelt Lieven Meganck, Benelux Country HR Manager bij Procter & Gamble (P&G). Binnen de Benelux heeft de FMCG-multinational een groot kantoor in Brussel (het Brussels Innovation Centre), een fabriek in Mechelen, een commercieel kantoor in Rotterdam en een kleiner kantoor in Luxemburg.
Centraal binnen het beleid van Procter & Gamble omtrent work-life staat het ‘Vibrant Living’-programma. “Dat is een alomvattend programma waarin we aandacht besteden aan body, mind en agility bij onze werknemers – lichaam, geest en wendbaarheid.” Het gaat dan over gezonde voeding, beweging en sport (“in bijna elke fabriek wereldwijd hebben we een fitness”, klinkt het hier), over stress en veerkracht, maar ook over de flexibiliteit die medewerkers krijgen.
“Het ‘Vibrant Living’-programma draagt voor een groot deel het beleid. Maar het is niet voldoende. Het andere cruciale element om een juiste work-life balance te kunnen garanderen, is de juiste organisatiecultuur en een correcte ‘organisation capability’. Flexibiliteit (zoals thuiswerk en flexibele uren) kan pas samengaan met de productiviteit die je als onderneming nodig hebt als je ook sterk genoeg bent in het managen van medewerkers op output en resultaten, veeleer dan op basis van aanwezigheidstabellen en face-to-face visibiliteit.” Maar ook IT-capaciteit is een belangrijke voorwaarde, voegt hij toe. De juiste technologie – van videoconferencing tot digitale data flow – ondersteunt medewerkers om flexibel te werken.

Iedereen leider

“Een belangrijk element in de Procter & Gamble-cultuur, naast het managen op output en resultaten, is een sterk gevoel van leiderschap. Vanaf dag één hameren we op het feit dat iedereen hier een leider is”, vertelt Lieven Meganck. “Leiderschap heeft uiteraard nog steeds voor een deel te maken met hiërarchie, maar voor een groot deel zeggen we aan onze medewerkers dat zij binnen hun eigen job leiderschap kunnen opnemen. We verwachten dat ook van hen. Ook de heftruckchauffeur in de fabriek in Mechelen kan een bepaalde visie hebben binnen zijn eigen werkomgeving, een bepaalde manier van werken, en hij wordt aangemoedigd om daar leiding in te nemen. Dat alles betekent ook dat onze cultuur erg sterk gericht is op ‘you decide’: medewerkers nemen zelf de beslissing. De tools staan ter beschikking, de flexibiliteit staat ter beschikking, maar iedereen heeft voldoende vrijheid en voldoende leiderschap om zelf prioriteiten te stellen. Het zijn de medewerkers zelf die, geconfronteerd met allerlei afleidingen, hun prioriteiten moeten stellen.”
Mensen nemen zelf beslissingen – ook over hun welzijn – maar P&G is er wel om hen daarin te ondersteunen. Naast programma’s als ‘Vibrant Living’ en alle tools en diensten die intern aanwezig zijn, is er ook een vzw die steun biedt aan (gepensioneerde) werknemers die het nodig hebben, een ‘employee assistance program’ waar medewerkers terecht kunnen bij een team van psychosociale werkers. Die diensten zijn er om mensen te ondersteunen op cruciale, moeilijke momenten in hun leven. Maar, zo benadrukt Lieven Meganck, het wegnemen van een aantal zorgen betekent niet dat mensen daarnaast geen tijd krijgen. “Als er iets gebeurt in het leven van een medewerker, dan is het ook een deel van onze cultuur om die persoon even de tijd te geven die hij of zij nodig heeft. In die gevallen hebben collega’s en leidinggevenden onmiddellijk begrip voor het feit dat je je concentreert op je familie, bijvoorbeeld.”

Wilt u het volledige artikel (van Timothy Vermeir met foto's van onder meer Hendrik De Schrijver) lezen? Dat kan door lid te worden van HR Square. U ontvangt dan niet alleen het tijdschrift, maar hebt ook toegang tot de website met het hele archief én u geniet stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Nathalie Dierickx, nathalie.dierickx@hrsquare.be, 0474 97 07 43.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen