< Terug naar overzicht

Competenties op het spel

Het Centrum voor Educatieve Spelen lanceerde het nuttige bedrijfsspel Ruimte voor competenties, een initiatief van ABVV, ACV en ACLVB. De drie vakbonden willen daarmee op een toegankelijke manier de kennis over competentiemanagement ruim verspreiden en de sociale dialoog erover stimuleren. “Die staat vreemd genoeg nog in de kinderschoenen”, geven de bonden toe. “Dat terwijl algemeen geweten is dat een onderneming met een goed competentiebeheer het verschil maakt.”

Voor de bepaling van de inhoud van het spel werkten de vakbonden samen met de STV Innovatie & Arbeid en met consultant Marleen Limbourg. Voor de vormgeving en eigenlijke ontwikkeling rekenden ze op de expertise van het Centrum voor Educatieve Spelen uit Leuven.


De stroeve sociale dialoog rond competenties heeft volgens de vakbonden alles te maken met een beperkte kennis van het gebruikte jargon over competenties. Het competentiespel moet daarom vooral de ondernemingsafgevaardigden bereiken. Het zijn zij die de competentiebegrippen het best moeten kennen. Bovendien zijn ze goed geplaatst om het spel te introduceren in hun bedrijf. Toch is de doelgroep van het spel ruimer. Iedereen die op een ludieke manier meer wil weten over competenties moet het spel leuk vinden. Met het instrument willen de vakbonden zowel arbeiders, bedienden als kaderleden bereiken.


Ruimte voor competenties is een simulatiespel. Deelnemers kruipen in de huid van werknemers van het bedrijf TEKAR 6 (omgekeerde van ‘raket’) dat spaceshuttles ontwikkelt die het internationaal ruimtestation ISS als eindbestemming hebben. De spelers moeten een spaceshuttle op het lanceerplatform brengen en hem voorzien van een competente bemanning. Het spel bestaat uit twee ronden. In een eerste ronde staat de ontwikkeling van persoonlijke competenties centraal. Elke deelnemer speelt de rol van een werknemer uit een bepaalde afdeling. Die heeft bij het begin al een aantal specifieke competenties. De bedoeling is de competenties van die werknemer ten volle te benutten bij hindernissen en gebeurtenissen waarmee hij geconfronteerd wordt en om nieuwe competenties te ontwikkelen. In een tweede ronde komt het er op aan in team te werken om zo de aanwezige vaardigheden op elkaar in te haken. Met inzicht in de competenties en een begrip over wat men met die competenties kan doen, komt men op het spelbord steeds dichter bij de lanceerbasis. Men kan enkel met een voldoende aantal vaardigheden in de raket stappen. Die vaardigheden zijn voorgesteld als blokjes die op elkaar gestapeld staan. Niet toevallig natuurlijk: meer ontwikkelde vaardigheden vergroten de kansen van het individu. Met dit spel ontwikkelen de deelnemers taalvaardigheid over competentiebeheer en leren ze inzien dat alleen een ideale mix van competenties die goed op elkaar zijn ingesteld, naar de top leidt. Het spel duurt ongeveer een volledige dag. Voor begeleiding bij het spel kan men een beroep doen op de makers of de initiatiefnemers.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen