< Terug naar overzicht

Coaching: praat voor de vaak of toegevoegde waarde?

Coaching in een bedrijfscontext is hip. Maar betekent het daarom ook een toegevoegde waarde voor uw organisatie? Een reeks nuttige tips.


Alles over coaching – onderzoek, getuigenissen en tips – leest u in de nu beschikbare HR Square nr. 10 (voor de abonnementsvoorwaarden en bestellingen, zie www.hrsquare.be/abonneer). Deze concrete raadgevingen willen we u bij wijze van voorproef niet onthouden.


Zorg ervoor dat de vorm van coaching in lijn is met de strategie van de organisatie. De ervaring wijst uit dat coaching een sterke invloed kan hebben op de bedrijfs- en managementcultuur. Spendeer voldoende tijd aan het nadenken over de gevolgen die het coachingprogramma kan hebben voor het bedrijf. U kunt onmogelijk alles voorspellen, maar u kunt er wel voor zorgen dat al te grote verrassingen uitblijven.

Wees zorgvuldig bij het selecteren van zowel interne als externe coaches. Goede coaches zijn een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvol coachingprogramma. De eigenschappen waarover een coach moet beschikken zijn uitgebreid beschreven in de vakliteratuur. De belangrijkste zijn: eerlijkheid, integriteit, het vermogen om te motiveren en te inspireren, communicatief sterk zijn en beschikken over een hoog empathisch vermogen.

Laat de gecoachte vrij om zijn coach te kiezen. Een goede overeenstemming tussen coach en gecoachte is essentieel om resultaten te bereiken. Voorbeelden van criteria voor een goede match zijn stijl, ervaring en andere unieke kenmerken zoals leeftijd en geslacht. Interne coaches zijn het best geschikt voor high potentials, externe coaches zijn de beste keus voor senior managers.

Doe indien mogelijk aan individuele coaching. Een geïndividualiseerde aanpak zorgt voor een veiligere omgeving waardoor de gecoachte minder geremd zal zijn. Het coachen van een zeer diverse groep zal over het algemeen weinig resultaten opleveren.

Stel een verantwoordelijke aan voor het coachingprogramma. Deze manager behoudt het overzicht en fungeert als centraal aanspreekpunt voor alle vragen met betrekking tot het programma.

Bepaal op voorhand hoe het programma geëvalueerd zal worden. De twee belangrijkste indicatoren voor een succesvol programma zijn de voldoening van de gecoachte en de verbeteringen in de resultaten van de gecoachte aan de hand van bijvoorbeeld een 360°-evaluatie.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen