< Terug naar overzicht

Coaching is méér dan een trend

De Britse beroepsvereniging van HR-professionals, Chartered Insititute of Personnel and Development (CIPD), stelt vast dat coaching steeds populairder wordt. Er kan dan ook geen sprake meer zijn van zomaar een mode. Meten van de effectiviteit van coaching blijft wel een heikel punt. HR Square doet alvast een wetenschappelijke poging op de Belgian Business Coaching Day 2008.

De tiende editie van het jaarlijkse CIPD-rapport Learning and Development Survey leert dat coaching in bedrijven niet meer gezien wordt als een modetrend, maar als een voordelig en waardevol instrument. De populariteit van coaching neemt nog steeds toe: 71% van de Britse werkgevers gebruikt vandaag coaching. In 2007 was dat 63%.
Meer dan zeven op de tien (72%) respondenten is overtuigd van de effectiviteit van coaching. Daarbij dient wel rekening gehouden te worden met het feit dat het doel van coaching blijkbaar samenhangt met het doelpubliek. Organisaties die coaching aanbieden aan alle werknemers zetten algemene persoonlijke ontwikkeling (79%) en het verbeteren van prestaties (74%) voorop. Bedrijven die coaching aanbieden voor de managers doen dit in het licht van een breder management- en leiderschapsontwikkelingsprogramma (61%). Overigens geeft meer dan vier op de tien bedrijven coaching aan alle werknemers, 39% biedt coaching aan voor directeurs en senior management. Bij een derde blijft coaching exclusief voor senior managers en lijnmanagers.
Lijnmanagers dragen volgens de respondenten de grootste verantwoordelijkheid om hun medewerkers te coachen (36%), al worden het HR-team en specialisten inzake opleiding, training en ontwikkeling door 30% van de respondenten ook gezien als coachingverantwoordelijken. Meer dan de helft van de bedrijven (53%) meent dat coaching door lijnmanagers het meest effectief is en bijna de helft (49%) is ervan overtuigd dat de verantwoordelijkheid voor coaching in de komende vijf jaar alleen maar zal toenemen.
Verontrustend is wel dat slechts 8% van de respondenten de effectiviteit van de coaching meet via een formeel terugkerend evaluatieproces. Welgeteld 42% is van mening dat de effectiviteit van coaching gemeten wordt door de doelstellingen van lijnmanagers, coaches en coachees op te volgen. CIPD ziet in het meten van de effectiviteit van coaching dan ook de uitdaging voor de toekomst. Alleen wanneer coaching effectief gemanaged wordt, kan het voldoen aan de hoge verwachtingen, klinkt het.

Het efficiënt en effectief managen van coaching is ook een belangrijk aspect tijdens de Belgian Business Coaching Day 2008 op donderdag 15 mei 2008, georganiseerd door HR Square. Het programma vindt u hier.

bbcd

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen