< Terug naar overzicht

Car Free Day: laat de auto staan

Op donderdag 22 september vond wereldwijd Car Free Day plaats. Die dag wil mensen bewustmaken van de nood aan duurzame mobiliteit. De focus ligt op het woon-werkverkeer.

Car Free Day wil zoveel mogelijk automobilisten aanmoedigen om de auto te laten staan en te kiezen voor duurzame mobiliteit. De focus wordt echter gelegd op het woon-werkverkeer. De actie doet een bijzondere oproep aan autopendelaars om op die dag te kiezen voor alternatieven, zoals de fiets, openbaar vervoer, carpoolen, telewerk of thuiswerk.

Twee op de drie werknemers in Vlaanderen neemt dagelijks alleen de auto om naar het werk te gaan. Daarvan woont zo’n 45 procent op minder dan 10 km van het werk (of een half uurtje fietsen), 27,5 procent woont op minder dan 5 km (maximaal een kwartier op de fiets).

Duizenden pendelaars leggen dagelijks een gelijkaardig traject af als hun collega’s of buren, waardoor een groot carpoolpotentieel is. Het potentieel om automobilisten te overtuigen een andere keuze te laten maken, is dus groot

Niet stigmatiseren


Het is niet de bedoeling om op de Car Free Day de auto en de automobilist te schandaliseren. Vele pendelaars hebben omwille van hun traject of activiteiten die dag de auto zeker nodig. Duurzame mobiliteit betekent dat ook zij vlot hun bestemming moeten kunnen bereiken, wat door de structurele files met de dag moeilijker wordt.

Via Car Free Day willen Taxistop en de Fietsersbond werknemers laten proeven van duurzame mobiliteit en indien gesmaakt de boodschap meegeven: Doe dit vaker: doorbreek de wekelijkse autosleur en rijd één dag per week samen met een collega of maak van vrijdag fietsdag en drink een pint extra na het werk...

Stel dat één op de vier 4 werknemers vanaf nu een dag per week niet met de auto komen, dan betekent dit dagelijks 5 procent minder auto’s op de weg, wat de files met 20 procent kan doen reduceren.

Een ander doel van de Car Free Day is het thema mobiliteit op de agenda brengen van werkgevers. Bedrijven die maatregelen nemen om duurzame mobiliteit te bevorderen, halen daar bijna altijd goede resultaten uit. Het aanstellen van een mobilitietscoördinator doet het autosolisme gemiddelde met 5 procent afnemen. Een fietsvergoeding resulteert dan weer in een gemiddelde groei van 50 procent van het aantal fietsende werknemers, zo blijkt uit cijfers van Federale Diagnostiek van het woon-werkverkeer.

Bron: Voka

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen