< Terug naar overzicht

Campagne om signalen burn-out sneller te herkennen

Federaal minister van Werk Monica De Coninck lanceerde een nieuwe campagne tegen burn-out. De campagne richt zich in eerste instantie op ondernemingen.

‘Zo duidelijk zijn de signalen nooit.’ Dat is de baseline van de campagne tegen burn-out, die federaal minister van Werk Monica De Coninck (SP.A) lanceerde. De campagne richt zich vooral op de ondernemingen en moet ervoor zorgen dat werkgevers, HR-verantwoordelijken en vakbondsvertegenwoordigers sneller symptomen van burn-out kunnen herkennen.

In het najaar van 2012 werd een eerste campagne gelanceerd voor het grote publiek. Die krijgt nu opvolging en mikt uitdrukkelijk op de ondernemingen zelf. De bedoeling is ervoor te zorgen dat verantwoordelijken binnen een bedrijf oog krijgen voor de signalen en een preventieaanpak op poten te zetten.

De minister van Werk heeft een wetsontwerp ingediend om de wet over het welzijn op het werk te versterken. De huidige wet legt vooral de nadruk op pesterijen en geweld op het werk. De andere psychosociale risico’s kwamen slechts zijdelings aan bod. Het nieuwe wetsontwerp wil het toepassingsgebied uitbreiden tot het psychosociale welzijn in het algemeen, met speciale aandacht voor de preventie van stress en druk op het werk.

Het ontwerp stelt dat problemen die verband houden met de organisatie van het werk, de werkomstandigheden, de jobinhoud of de interpersonele relaties beoordeeld moeten worden om te zien of er verbeteringen aangebracht moeten worden om zo schade voor de gezondheid van de werknemers te voorkomen.

Met de steun van het Europees Sociaal Fonds heeft de FOD Werkgelegenheid een aantal instrumenten ontwikkeld en onderzoeken uitgevoerd op het vlak van psychosociale risico’s.

Meer info: www.voeljegoedophetwerk.be

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen