< Terug naar overzicht

Betrokkenheid zit in een klein hoekje

De meeste managementcursussen zijn te complex. Als u een succesvolle en productieve werkplek wilt, hoeft u alleen maar het vertrouwen van uw medewerkers te winnen, hen richting te geven en sterke menselijke relaties op te bouwen.

Recent gedragsonderzoek door de Harvard University en het Massachusetts General Hospital, waarover de Engelse managementsite Management Issues bericht, toont aan dat betrokkenheid en productiviteit op drie pijlers rusten: vertrouwen, richting en relaties. Een medewerker is betrokken wanneer hij zich zinvol voelt, merkt dat zijn werk impact heeft en vertrouwen heeft in de organisatie. Productiviteit wordt beïnvloed door de kwaliteit van de menselijke relaties op het werk.

“Een positieve werkomgeving waarin mensen elkaar vertrouwen en goed met elkaar kunnen opschieten, resulteert in een betrokken en productief personeelsbestand”, stelt Nancy Etcoff, die het onderzoek leidde. De tevredenheid van werknemers wordt in grote mate bepaald door het vertrouwen in en identificatie met collega’s. Hoe meer iemand bovendien de zin van zijn werk inziet, hoe groter de betrokkenheid bij de onderneming. Hetzelfde geldt voor de mate van onderling vertrouwen. Productieve werknemers zijn het directe resultaat van vertrouwen en steun.

Weer eens blijkt dus hoe belangrijk het is dat managers bij hun werknemers een gevoel van vertrouwen en zingeving stimuleren. Goed leiderschap is dan ook veel meer dan enkel het werk goed doen. Succes bereikt u door een omgeving te creëren waarin medewerkers zich gelukkig en toegewijd voelen. Het lijkt geen makkelijke opgave, maar niets is minder waar. U hoeft alleen maar wat tijd vrij te maken om die drukke, competitieve werkplek daadwerkelijk te veranderen. Betrokkenheid zit in een klein hoekje.

Kleine dingen die een groot verschil kunnen maken, zijn bijvoorbeeld de aanwezigheid van bloemen op kantoor. Uit wetenschappelijk onderzoek aan Amerikaanse universiteiten (Rutgers, Texas A&M en Harvard) blijkt namelijk dat bloemen een positief effect hebben op het humeur, de sociale interactie, de creativiteit en de productiviteit, en dat ze medewerkers aantoonbaar meer energie geven. Een andere constructieve tip is om als manager steeds kalm, assertief en voorbereid te reageren op crisissen. Om dit te realiseren moet u eerlijk en direct communiceren en tijd vrijmaken om uw team regelmatig te informeren over problemen die zich mogelijk zullen stellen. Het occasionele praatje dat u slaat met uw medewerkers is erg belangrijk. Werknemers zetten zich immers veel meer in voor leiders die zich zelfverzekerd, betrouwbaar en flexibel opstellen en hun eigen fouten onder ogen durven te zien.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen