< Terug naar overzicht

Betere leerresultaten in een 'flipped classroom'

‘Flipped learning’ leidt tot betere leerresultaten dan de traditionele manier van klassikaal lesgeven, volgens uit een meta-analyse van 114 studies. Op voorwaarde echter dat de face-to-face lestijd niet verminderd wordt.

‘Flipped learning’ keert de rollen om: deelnemers leren vooraf hun les op eigen houtje en komen dan naar het klaslokaal om het geleerde in groep te oefenen. Het is een vorm van blended learning die de jongste jaren opgang maakt. Een meta-analyse van 114 studies door onderzoekers van de Universiteit van Utrecht toont dat studenten betere leerresultaten kunnen voorleggen in een ‘flipped classroom’. Wat de tevredenheid met de leeromgeving betreft, vonden de onderzoekers geen significante verschillen.

Toch maken de onderzoekers enkele kanttekeningen. Een ‘flipped classroom’ leidt enkel tot betere leerprestaties als ze zorgvuldig zijn opgezet. Het moet dus meer zijn dan het omkeren van de leervolgorde. Ook worden er enkel betere leerresultaten gevonden als de face-to-face tijd, of de tijd gespendeerd in een klaslokaal, dezelfde blijft als in de klassieke manier van lesgeven. Ook het toevoegen van quizzen tijdens de fase waarin de cursisten de leerstof op eigen tempo verwerken, draagt bij tot betere leerresultaten achteraf.

Meer info: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18305694#

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen