< Terug naar overzicht

Besix, Care, Pidpa en Swift winnen Solidaritest Award

Besix, Care, Pidpa en Swift zijn de laureaten van de vijfde Solidaritest, de jaarlijkse benchmark voor bedrijven die zich onderscheiden door hun bijdrage aan maatschappelijke solidariteit. Besix, Caterpillar, D’Itteren, Dexia en GlaxoSmithKline winnen de Solidaritest Best Practices Award.

Met de Solidaritest Award wil het Rode Kruis bedrijven bekronen die zich onderscheiden voor hun inspanningen op het vlak van maatschappelijk zwakkeren. De Solidaritest Best Practices Award beloont één specifiek innovatief bedrijfsproject voor dezelfde doelgroep.

Solidaritest Award


Het constructie- en bouwbedrijf Besix steunt in binnen- en buitenland heel wat projecten met verschillende doelgroepen, zoals mindervaliden, allochtonen en laaggeschoolden. Een selectiecomité van 13 personeelsleden zorgt voor de selectie van de projecten. Werknemers van het bedrijf zetten zich ook in als vrijwilliger.

Het schoonmaakbedrijf Care scoort voor het derde jaar op rij hoog op het vlak van maatschappelijke solidariteit. De onderneming verleent onder andere financiële steun aan ontwikkelingssamenwerking. Kansengroepen worden ruim vertegenwoordigd in de onderneming. In het bedrijf is ook een ambassadeursgroep van 13 mensen actief die samen maatschappelijke acties coördineren.

Drinkwaterdistributeur Pidpa scoort sterk op het vlak van externe maatschappelijke solidariteit en de tewerkstelling van kansengroepen. In 2008 werd het project HidroPLUS gelanceerd. Een project dat helpt aan de uitbouw van duurzaam waterbeleid, drinkwatervoorziening en afvalwaterbehandeling. In 2010 steunde Pipda 17 waterprojecten in ontwikkelingslanden. Het bedrijf doneerde ook 10.000 euro voor hulp aan Haïti.

Telecommunicatiebedrijf Swift scoort hoog op het vlak van interne en externe solidariteit. Zo worden kansengroepen tewerkgesteld en zijn werknemers betrokken bij solidariteitsacties, vrijwilligerswerk en fundraising. Swift steunde in 2010 verschillende projecten zoals United Fund for Belgium en One Laptop per child. Goed voor maar liefst 1 miljoen euro.

Solidaritest Best Practices Awards


Besix lanceerde de Solidarity Day, een dag waarbij werknemers samen de mouwen opstropen om een vereniging of project te helpen dat hulp nodig heeft. Hiervoor werd BESIX Foundation opgericht: een groep dat instaat voor het management, budget en sponsoring van die dag. In 2010 namen meer dan 250 werknemers deel aan de Solidarity Day.

L’amicale du Personnel de Caterpillar (APC) werd in 1977 opgericht door 30 werknemers van Caterpillar. Zij zetten zich in voor kansarme kinderen en mensen met een handicap. APC heeft al meer dan 100 verenigingen geholpen die zich inzetten voor de sociale integratie van kansarme kinderen en gehandicapten. Zij ontvingen financiële steun. De actieve leden van APC zijn maar liefst goed voor 5130 uur aan vrijwilligerswerk per jaar.

In 2010 vonden bij D’Ieteren Auto voor het eerst de bedrijfs-vrijwilligersdagen plaats: de Give & Gain Days. Medewerkers van elk statuut wijdden dan een hele werkdag aan een liefdadigheids- of milieuproject. Via deze dagen wil de directie van D’Ieteren Auto zijn medewerkers betrekken bij het engagement van het bedrijf. In 2011 hoopt D’Ieteren 400 - 450 vrijwilligers in te zetten.

Dexia richt in 2005 de vzw Dexia Foundation Belgium op. De stichting ondersteunt microkrediet in België. Daarvoor werden de projecten Hefboom en Crédal opgestart. Deze projecten kennen enkel kredieten toe aan mensen die geen toegang hebben tot het bankkrediet. In 2010 werden 48 micro-ondernemers geholpen.

In 2008 startte GSK Biologicals met het sociaal initiatief Orange Day. Via dat initiatief kunnen werknemers zich een dag per jaar inzetten als vrijwilliger bij een lokaal goed doel of project (over gezondheid, onderwijs of natuur). In 2010 waren de werknemers van het bedrijf goed voor maar liefst 797 dagen of 6376 uren aan vrijwilligerswerk.

De prijzen werden gisteren uitgereikt door minister Vincent Van Quickenborne, Pieter Timmermans, directeur-generaal VBO, en Christ’l Joris, voorzitter van Rode Kruis-Vlaanderen.

Solidaritest® is een jaarlijks wederkerend initiatief van het Belgische Rode Kruis. De enquête gebeurt door Vigeo Belgium, in samenwerking met Forum Ethibel, met medewerking van het Centrum voor Economie en Ethiek van de KU Leuven, HEC – Ecole de Gestion de l’Université de Liège en de Vlerick Leuven Gent Management School, met de steun van de Nationale Loterij, het VBO en de Roularta Media Group.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen