< Terug naar overzicht

Bescheiden leiders presteren beter en effectiever

Nederigheid mag dan wel een deugd zijn, het zorgt ook voor een concurrentievoordeel. Volgens onderzoek van de University of Washington Foster School of Business, presteren bescheiden leiders immers vaak beter, zowel individueel als in team, en zijn het effectievere managers.

Het onderzoeksteam van de University of Washington Foster School of Business definieert 'bescheidenheid' als een drieledig persoonlijkheidskenmerk dat bestaat uit een accuraat zelfbeeld, het vermogen om te leren en het waarderen van de sterke punten van anderen. Bescheiden leiders zorgen voor bevlogen medewerkers én ze bevorderen de samenwerking in teams. Bovendien optimaliseren ze de jobtevredenheid en verlagen ze het verloop, aldus onderzoeker Michael Johnson.

De twee beste voorspellers van prestaties zijn intelligentie en nauwgezetheid, zo werd in de wetenschappelijke literatuur aangenomen. Nu blijkt dat bescheidenheid een nog betere voorspeller is van prestaties. De beste leiders opereren stilletjes achter de schermen en laten hun medewerkers op de voorgrond treden. Deze 'stille' leiderschapsaanpak - luisteren, transparant zijn, zich bewust zijn van de eigen beperkingen en het waarderen van bijdragen van anderen - is een effectieve manier om medewerkers te engageren.

Om een formeel leiderschapsprogramma te ontwikkelen, moet volgens het onderzoek met zes basisprincipes rekening worden gehouden:

  1. Weet wat je niet weet. Gedraag je niet als de 'master of the universe'. Je mag dan wel uitblinken op heel wat terreinen, maar als leider moet je vertrouwen op de medewerkers die de juiste kennis en expertise hebben. Weet wanneer je moet delegeren.
  2. Val niet voor je eigen publiciteit. We hebben allemaal de neiging om onze successen te benadrukken - en vergeten dan vaak dat het lang niet allemaal perfect is. Je in je succes wentelen, kan energie geven. Klopt, maar daarin overdrijven, zorgt dan weer voor een aantasting van je oordeelsvermogen en een minder heldere kijk op de werkelijkheid.
  3. Onderschat nooit de concurrentie. Je kan dan wel briljant, ambitieus en brutaal zijn, maar de wereld is gevuld met andere hardwerkende, zeer intelligente en creatieve professionals. Maak niet de fout hen te onderschatten.
  4. Bevorder de dienstbaarheid. Medewerkers (en klanten) hebben snel genoeg door welke leiders hen willen helpen te slagen en welke leiders zich ten koste van hen zelf willen profileren.
  5. Luister naar vreemde ideeën. Er is voldoende bewijs dat de meest tot de verbeelding sprekende en waardevolle ideeën komen van medewerkers die wat vreemd overkomen of die laag op de hiërarchische ladder staan binnen de organisatie.
  6. Wees hartstochtelijk nieuwsgierig. Ga steeds op zoek naar nieuwe kennis. Moedig nieuwsgierigheid bij je medewerkers aan. Er zijn immers correlaties tussen nieuwsgierigheid en positieve leiderschapsattributen, waaronder emotionele en sociale intelligentie. Zelfs Einstein zei het al: “Ik heb geen speciale talenten. Ik ben alleen zeer nieuwsgierig.”

Natuurlijk is bescheidenheid of dienend leiderschap niet voor iedereen weggelegd. Maar nederigheid kan wel ontwikkeld en gestimuleerd worden. Werk aan je eigen nederigheid, en je zal zien dat anderen om je heen daar positief op reageren. Wees niet bang om over je eigen mislukkingen en zwakke punten te praten, en hoe je daarvan geleerd hebt. Je zal er beter door presteren en een effectievere leider worden, aldus de onderzoekers.

Bron: ‘a’ Magazine (blog.octanner.com)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen