< Terug naar overzicht

Bereikbaarheid werkplek steeds belangrijker bij keuze werkgever

Net zoals de vorige jaren is ook dit jaar een competitief loonpakket het belangrijkste criterium om voor een werkgever te kiezen. Het criterium haalt het nipt voor ‘aangename werksfeer’ en ‘werkzekerheid’. Opvallend is dat de ligging van het bedrijf ook dit jaar alweer aan belang wint.

Dat zijn de conclusies uit de 16de editie van het onderzoek van Randstad bij 15.000 respondenten naar de aantrekkelijkheid van grote werkgevers in België. Na de publieke sector, de social profit  en de internationale instellingen de vorige jaren, werden dit jaar de ‘disruptive brands’ (zoals Google, Uber en Tesla) als extra categorie onderzocht. Het onderzoek leert dat een ‘disruptive brand’ niet noodzakelijk leidt tot een aantrekkelijke ‘employer brand’.

Niet automatisch aantrekkelijk

Sinds 2000 onderzoekt Randstad de ‘employer brands’ van de grootste Belgische bedrijven. De voorbije jaren heeft het onderzoek zich uitgebreid naar andere segmenten van de arbeidsmarkt, zoals nu de ‘disruptive brands’. Het gaat strikt genomen niet om een aparte sector, aangezien de betrokken bedrijven in verscheidene sectoren thuishoren. Ze hebben wel gemeen dat ze een bedreiging vormen voor de andere bedrijven in hun sectoren.

De belangrijkste vaststelling is dat de ‘disruptive brands’ gemiddeld sterk scoren, maar dat de scores onderling heel sterk uiteenlopen. Een ‘disruptive brand’ leidt dus zeker niet automatisch tot een aantrekkelijke ‘employer brand’.

Populaire sectoren

Net als de vorige jaren wordt de farmasector tot globaal meest aantrekkelijke sector verkozen. Opvallend is dat de bankensector blijft steken op een achtste plaats. Het ziet er niet naar uit dat deze sector snel opnieuw zijn oude vooraanstaande positie in de top drie zal innemen.

Bereikbaarheid steeds belangrijker

Een belangrijk onderdeel van het onderzoek slaat op de criteria die werkzoekenden hanteren om voor een werkgever te kiezen. Ook dit jaar is een competitief loonpakket het belangrijkste criterium, zij het dat het verschil met ‘aangename werksfeer’ en ‘werkzekerheid’ minimaal is. Het is voor het eerst dat ‘aangename werksfeer’ op de tweede plaats eindigt.

Interessant is dat de ligging van het bedrijf aan belang wint. Voor maar liefst 40 procent van de ondervraagden behoort dit tot de vijf belangrijkste criteria om voor een werkgever te kiezen.

Bron: Randstad (randstad.be)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen