< Terug naar overzicht

Beoordelingsgesprekken fnuiken de motivatie

Beoordelingsgesprekken houden is bijzonder schadelijk voor de motivatie van werknemers. Meer dan een kwart van de werknemers is ronduit ontevreden. Maar ook bij gunstig beoordeelde personeelsleden blijven vaak wrijvingen en klachten over na het gesprek.

Dat stelt Wim van Dam van het Nederlandse trainingbureau Trust Leadership en auteur van ‘Motiverende functionerings- en beoordelingsgesprekken’. Uit een studie schuift hij deze opmerkelijke conclusies naar voren:

■ 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek.
■ 25 procent vindt dat er geen concrete actieplannen worden ontwikkeld.
■ 23 procent vindt dat leidinggevenden geen inzicht hebben in hun competenties en doelstellingen.

Wim van Dam ziet alleen demotiverende effecten, zelfs wanneer de beoordeling gunstig is. In dat geval is er immers vaak onenigheid of wrijving over de uiteindelijke score.

Het systeem van procedureel beoordelen op een vastgelegd moment in het jaar strookt evenmin met het ‘nieuwe werken’, vindt Van Dam. Daarbij staan immers zelfsturing en zelfmotivatie centraal.

Leidinggevenden denken echter anders over het beoordelingsgesprek:

■ 94 procent van de leidinggevenden is van mening dat werknemers de beoordelingsgesprekken als nuttig ervaren.
■ 95 procent is ervan overtuigd een goed inzicht te hebben in de competenties van de werknemer.

Bron: HR Praktijk (Nederland)

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen