< Terug naar overzicht

Beloning bij Unilever: personalisatie en flexibilisering

Medewerkers inspraak geven in de samenstelling van hun loonpakket vindt vandaag ingang in organisaties. Unilever gaat in een pilootproject een stap verder door medewerkers nu ook te laten kiezen welk deel van hun loon vast is en welk deel afhangt van doelstellingen.

Nicola Wells is als Global Reward Director bij Unilever verantwoordelijk voor de globale projecten. Tegelijk is ze COO van UflexRewards, een spin-off van Unilever die zich toelegt op flexibel verlonen. We spraken haar in de marge van UNLEASH 2019 eerder dit jaar in Londen. In een rumoerig perszaaltje legt ze uit dat reward slechts regels en getallen is. Welke regels en getallen er nodig zijn? Wells, die overigens hamert op het belang van real-time data in tegenstelling tot data die correct waren op het moment dat ze in de spreadsheet zijn geladen, heeft het over wie de werknemers zijn, wat hun 'paygrade' is, waar ze werken, welke fiscale regels van toepassing zijn, welke policies er zijn afgesproken, wat de culturele noden zijn…

Van vast naar flex en terug

Bovenop het platform dat getallen en regels omzet in reward, bouwde Unilever toepassingen om medewerkers de mogelijkheid te bieden keuzes te maken. Daarbij denkt het bedrijf niet alleen aan personalisatie (medewerkers ‘shoppen’ met hun budget de voordelen die best bij hen passen), maar ook aan de mate van flexibiliteit (verloning in functie van resultaten). Er loopt een pilootproject in het juridisch departement in de VS, het VK en Nederland.

In theorie laat het systeem toe dat medewerkers volledig vrij zijn hun loonpakket zelf in te vullen, al is dat in de praktijk zelden het geval. Zo zijn er wettelijke bepalingen waarmee men moet rekening houden, maar een onderneming kan ook zelf bepaalde keuzes opleggen. Nicola Wells geeft het voorbeeld van gezondheidszorg, een van de voordelen die Unilever aanbiedt aan werknemers. “We geloven dat dit belangrijk is en dat het goed is voor onze werknemers.”

Waardering en scepsis

Tijdens het pilootproject volgt Unilever van nabij op hoe de eerste medewerkers omgaan met de nieuwe vrijheid. “Er zijn mensen die niets veranderen, omdat het pakket dat je hen aanbiedt oké is voor hen. Ook dat is een keuze: ze hebben aangegeven dat ze tevreden zijn met het aanbod”, vertelt Wells. “Je ziet dat mensen met de hoogste lonen – en dus meer beschikbaar inkomen – meer risico nemen door over te hevelen van vast naar flexibel. Immers, als we het als bedrijf goed doen, zullen ze nog meer krijgen. Dat konden we voorspellen, maar we zien het nu ook in de praktijk. Er is over het algemeen meer dan verwacht positieve feedback over het feit dat werknemers keuze krijgen. Het feit dat ze kunnen kiezen wat past bij hun levensstijl, veeleer dan wat past voor Unilever, wordt gewaardeerd. Tegelijk merken we uit de eerste feedback ook dat er evengoed nog scepsis is bij sommige medewerkers. Wat we ons ook konden inbeelden.”

Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen