< Terug naar overzicht

Belgische werknemer gaat conflict uit de weg

Belgische werknemers maken zich nauwelijks druk om conflicten op de werkvloer. Werknemers en leidinggevenden besteden 1,2 uur per week aan omgaan met conflicten, terwijl internationaal gezien dit gemiddelde maar liefts op 2,1 uur per week ligt. Als er dan toch problemen ontstaan, proberen de Belgen conflicten zoveel mogelijk te vermijden.

Dat besluit komt naar voren in het onderzoek ‘Fight, Flight or Face it: aandacht voor effectieve conflicthantering op de werkplek’ van HR-adviesbureau OPP. Het onderzoek is uitgevoerd in negen landen (België, Brazilië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, Engeland en de Verenigde Staten) onder 5000 fulltime medewerkers uit organisaties in diverse sectoren.
De term 'conflict' werd heel ruim gedefinieerd: elk meningsverschil op de werkplek dat de dagelijkse gang van zaken verstoort. In het onderzoek kwamen, bijvoorbeeld, botsende ego´s binnen een team, een slechte verstandhouding tussen leidinggevende en werknemer en een meningsverschil met een klant aan bod.
Opvallend zijn de drie sectoren die het vaakst te maken hebben met conflicten: liefdadigheids/non-profitinstellingen, horeca en... human resources.

Andere belangrijke bevindingen:

  • Het lijkt erop dat in België in het algemeen vrij weinig conflicten voorkomen op de werkplek. Slechts één op de vijf werknemers meldt dat hij altijd of vaak te maken heeft met conflicten, tegenover een gemiddeld percentage van 29 procent.


  • Belgische werknemers wachten het liefst af tot iemand anders de problemen oplost. Bijna de helft van hen wil dat de managers optreden als bemiddelaars – tegenover een gemiddelde van 39 procent – terwijl ongeveer evenveel medewerkers willen dat hun baas hierin het goede voorbeeld geeft – tegen 40 procent gemiddeld.


  • Vier van de tien niet-managers zijn van mening dat hun leidinggevenden conflicten niet goed managen. Opvallend: slechts één op de drie Belgische managers vindt dat hij niet goed met conflicten omgaat.


  • Een laag percentage Belgische werknemers ziet ‘conflictmanagement’ als een ‘cruciale’ managementvaardigheid: 21 procent ten opzichte van het gemiddelde van 28 procent.


  • Van alle onderzochte landen hebben in België het minste aantal werknemers (28 procent) een training gevolgd op het gebied van conflicthantering. En de helft van hen is van mening dat de training hen niet echt heeft geholpen.


  • Als er al sprake is van conflicten, dan treden die het meest op tussen de medewerkers aan de voorkant van de organisatie, of tussen medewerkers van verschillende organisatieniveaus.


  • Relatief veel Belgische werknemers (34 procent) proberen conflicten te vermijden, voor zover dat mogelijk is. Het gemiddelde ligt op 27 procent.
  • Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen