< Terug naar overzicht

Belgische bedrijven vinden hun weg naar sociale media (maar er ontstaat digitale kloof)

Niet alleen consumenten vinden hun weg naar populaire sociale netwerksites, ook bedrijven maken er meer en meer gebruik van. 59 procent van de Belgische bedrijven maakt gebruik van Facebook, 39 procent heeft een Twitteraccount, 35 procent is aanwezig op LinkedIn en 20 procent gebruikt YouTube. Al dreigt er wel een digitale kloof te ontstaan.

Dat blijkt uit onderzoek van InSites Consulting in samenwerking met sample- en datacollectie partner SSI en vertaalbureau No Problem. In totaal werden 1222 topmanagers geïnterviewd van bedrijven (+20 fte) in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Het onderzoek bewijst dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerksites. Al betekent dit niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 10 procent van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 15 procent van de bedrijven is bezig met de integratie.

45 procent is momenteel aan het experimenteren of zet de allereerste stappen op het sociale web. 32 procent van de Belgische bedrijven doet helemaal niets op de sociale media.

Drie op de tien Belgische bedrijven luistert naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel sterk in de lift. 68 procent van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 22 procent van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.

De kans is reëel dat er vrij snel een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. Het onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting.

“Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen”, concludeert professor Steven Van Belleghem, partner van InSites Consulting.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen