< Terug naar overzicht

Belgische bedrijven leggen sociale netwerksites aan banden

De meerderheid van de Belgische bedrijven heeft de toegang tot sociale en professionele netwerksites zoals Facebook, Twitter en LinkedIn voor werknemers beperkt (20 procent) of zelfs volledig geblokkeerd (42 procent).

Hiermee kortwieken bedrijven de belangrijkste voordelen die werknemers zien in het gebruik van deze netwerksites, zoals het uitwisselen van kennis en ervaring, of het creëren van kansen voor het bedrijf of carrière.

Dat blijkt uit een internationale studie van de Amerikaanse beursgenoteerde groep Robert Half International (RHI), uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau bij 3052 HR- en finance managers in 13 landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, Nederland, Tsjechië en Zwitserland.

Het toenemende gebruik van sociale en professionele netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn spoort bedrijven aan acties te ondernemen om het gebruik ervan op de werkvloer aan banden te leggen. Wereldwijd werd bij 37 procent van de ondervraagde respondenten de toegang tot netwerksites op het werk volledig geblokkeerd. 24 procent heeft wel toegang, maar onze strikte voorwaarden.

Ook in België nemen bedrijven massaal maatregelen. 42 procent van de ondervraagde respondenten in België heeft op het werk geen toegang meer tot sociale en professionele netwerksites. Nog eens een vijfde spreekt van een beperkte toegang. Slechts 38 procent kan nog steeds naar hartelust twitteren en faceboeken op het werk.

De Nederlanders worden het minst beperkt in hun toegang tot sociale en professionele netwerksites. Meer dan de helft (55 procent) heeft vrij spel op de werkvloer.

Kandidaten screenen op netwerksites


Eén op de vijf van de Belgische respondenten logt dagelijks in. Het uitwisselen van ervaringen en kennis, het creëren van kansen voor hun bedrijf en carrière worden als de belangrijkste voordelen van professionele sociale netwerken gezien.

Sociale en professionele netwerksites worden ingezet als een extra tool bij rekrutering. Wereldwijd geeft meer dan de helft van de bedrijven toe het profiel van potentiële kandidaten te verifiëren via Google, Facebook en LinkedIn.

Tot slot blijkt nog uit de studie dat meer dan één op de vier Belgische werknemers zich ongemakkelijk zou voelen indien hun manager hun 'vriend' zou willen worden op één van deze sociale netwerksites. Hetzelfde geldt als deze vraag zou komen van een klant of van een leverancier. Slechts 15 procent zou zich ongemakkelijk voelen indien een collega 'vriend' wil worden.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen