< Terug naar overzicht

Belgische bedrijven kennen zichzelf een score toe van 6,6 op 10

Vandaag is een robuust prestatiemanagement essentieel voor bedrijven die hun strategie doeltreffend willen implementeren en vertalen in concrete acties en tastbare resultaten. Maar hoe schatten bedrijven hun prestaties nu zelf in? Klaarblijkelijk relatief positief met een score van gemiddeld 6,6 op tien.

Om te ontdekken hoe een prestatiemanagementsysteem bedrijven kan helpen om vooruitgang te boeken, hebben de Vlerick Business School en het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half een rapport ontwikkeld dat bedrijven helpt hun prestaties te verbeteren. Hun onderzoek werd uitgevoerd bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs.

Prestatiecultuur

Uit de studie blijkt dat Belgische CFO’s en financieel directeurs de prestatie van hun bedrijf met net iets minder dan 7 op 10 beoordelen (6,6). Op regionaal vlak zijn er maar kleine verschillen: in Vlaanderen (6,8) en Brussel (6,7) worden de prestaties van het bedrijf iets hoger ingeschat dan in Wallonië, waar de CFO’s en financieel directeurs de prestaties van hun bedrijf gemiddeld een 6,3 op 10 geven.

Een bedrijf met een sterke prestatiecultuur biedt een belangrijk concurrentievoordeel. In een competitieve markt is het namelijk essentieel om een duurzame bedrijfsstrategie op te stellen. Bedrijven met een stevig verankerde prestatiecultuur zijn beter in staat om de strategie om te zetten in tastbare resultaten. In een hoog presterende organisatie dragen ook medewerkers de visie en strategie met trots uit, en benutten en ontplooien ze hun capaciteiten die bijdragen tot het succes van de organisatie.

De invloed van HR op de prestaties

Prestatiemanagement dient te worden ingebed in de organisatie om een echte impact te hebben. Het onderzoek toont dan ook aan dat CFO’s en financieel directeurs verschillende bouwstenen aanhalen die de prestaties van hun bedrijf en van hun werknemers positief beïnvloeden.

HR en rekrutering spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de prestaties van een bedrijf en zijn werknemers: 30 procent identificeert een aangepast verloningsbeleid als een belangrijke factor, gevolgd door 18 procent dat het belang onderstreept van een beroep te kunnen doen op (extra) gespecialiseerde vaardigheden. Daarnaast zegt 16 procent dat het aanwerven van extra permanente werkkrachten zal leiden tot betere bedrijfsprestaties en 14 procent zegt dit te doen aan de hand van extra tijdelijke werknemers.

Een bedrijf prestatiegericht maken, gaat dus niet enkel om het definiëren van strategische doelstellingen, maar ook om het inschakelen van het juiste talent om deze objectieven te realiseren. Prestatiemanagement is dan ook onlosmakelijk verbonden met het ontwikkelen van een proactieve talentstrategie. Een sterk presterende onderneming moet er niet alleen voor zorgen dat talent wordt aangetrokken, bedrijven dienen ook hun werknemers te motiveren, hun vaardigheden te ontwikkelen, ze competitief te belonen én ze binnen het bedrijf te houden.

Bron: Robert Half (roberthalf.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen