< Terug naar overzicht

België niet klaar voor nieuwe generatie werknemers

Onderzoek onder Europese managers toont aan dat deze een misplaatst vertrouwen hebben in de mate waarin hun organisaties voldoen aan de werkstijl van Millenials.

Uit een door Forrester Consulting uitgevoerd onderzoek in opdracht van Xerox komt naar voor dat de nieuwe generatie werknemers geboren na 1980 - de zogenaamde Millenials - een extra impuls geven aan het tempo waarin veranderingen op de werkplek plaatsvinden. Millenials zijn het gewend informatie uit meer bronnen te ontvangen en verwerken deze snel. Ze verrichten gemakkelijk verschillende taken tegelijk, houden van werkomgevingen gericht op samenwerking, hebben graag onmiddellijke toegang tot informatie en verkiezen in non-hiërarchische werkgroepen van gelijken te werken.
Ruim 1600 managers uit 16 Europese landen participeerden aan het onderzoek. Een zeer grote groep (91%) erkent dat de jonge werknemers andere werkstijlen hanteren en 73% is overtuigd dat hun bedrijf hierop inspeelt. De bevindingen spreken dat echter tegen.
Weinig bedrijven hebben nieuwe hulpmiddelen of de op samenwerking gebaseerde cultuur ingevoerd die nodig zijn om deze generatie te laten floreren. Een groot aantal ondernemingen voorziet het personeel van basishulpmiddelen als onbeperkte toegang tot afdrukken op papier (61%), laptops (35%) en mobiele telefoons (40%), maar slechts een kleine minderheid stelt de nieuwere Millenials-vriendelijke en op samenwerking gerichte instrumenten zoals webcasts, blogs, video conferencing of externe toegang tot internet of e-mail ter beschikking. Amper 39% werkt nu online samen met leveranciers en partners en een opmerkelijke 52% geeft aan dat er geen plannen zijn om informatie op community sites of blogs te plaatsen. Organisaties schatten dus het belang van de manier van werken van Millenials fout in. “Nochtans zullen de Millenials een revolutie op gang brengen in de manier waarop producten en diensten gekozen, ontwikkeld en ingekocht worden”, zegt Patrick Murciani, algemeen directeur van Xerox België-Luxemburg. “Aanbevelingen door klanten op blogs en forumwebsites zullen zeer belangrijk worden en leveranciers en partners zullen in staat moeten zijn om online samen te werken in alle stadia van de ontwikkeling van en product of dienst. Organisaties zullen zich de manier van werken van Millennials eigen moeten maken om op een lijn te blijven met de manier waarop hun klanten en partners zaken willen doen.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen