< Terug naar overzicht

Belg is ontevreden over de HR-administratie

Een logge administratie, het is vaak voer voor discussie. De HR-administratie neemt heel wat kostbare tijd in voor HR, die daardoor te weinig ruimte heeft om te focussen op haar kerntaken. Dat zorgt voor ontevredenheid bij zowel het HR-departement, als de werknemers.

Dat aan het imago van de HR-administratie nog heel wat gesleuteld kan worden, blijkt uit een onderzoek van HR-dienstengroep Acerta bij 2000 Belgische werknemers. Maar liefst een derde van de werknemers verklaarde geen vertrouwen te hebben in de juistheid van hun HR-administratie. De belangrijkste domeinen binnen de HR-administratie zijn volgens de werknemers de loonadministratie (77 procent), vakantie (72 procent), aan- en afwezigheden (71 procent), sociale documenten (69 procent) en pensioen (68 procent).

Bovendien gaf zo’n 80 procent aan dat bij vragen over de personeelsadministratie ze allereerst aankloppen bij vrienden en collega’s, alvorens naar hun vertrouwde personeelsdienst te stappen (77 procent).

Communicatie kan stipter

Ook over de communicatie met het HR-departement is de Belg minder tevreden. Minder dan de helft van de werknemers (44 procent) vindt dat de HR-afdeling tijdig rapporteert, en slechts 41 procent zegt goed op de hoogte te kunnen blijven dankzij de HR-dienst. Deze communicatie gebeurt het vaakst via e-mail. Hoewel e-mail geïdentificeerd wordt als een cruciaal communicatiemiddel door de werknemers (87 procent), blijft de populairste manier het persoonlijk gesprek (90 procent). Een gesprek met elke werknemer neemt echter heel wat tijd in beslag voor de HR-manager, tijd die vaak verloren gaat aan HR-administratie die weinig toegevoegde waarde brengt.

Verloning moet geheim blijven

Dat de Belg zijn financiën graag privé houdt, bleek ook uit het onderzoek. Op de vraag wie er volgens de werknemers recht heeft op inzage in zijn of haar loonbrief, reageerden de respondenten zeer selectief. Er zijn slechts twee partijen waarbij meer dan de helft van de Belgen ermee akkoord gaat dat zij de gegevens kunnen inkijken, namelijk de HR-manager (65 procent) en de directe leidinggevende (50,9 procent).

Evaluatiehistoriek geen prioriteit

Dit staat in schril contrast met het belang dat de ondervraagden hechten aan de vertrouwelijke administratie van evaluatiedossiers en prestatiebeoordelingen: slechts de helft van de respondenten gaf aan dat dit een belangrijk onderdeel van de HR-administratie is. Dat de historiek van de evaluaties en de commentaren van de leidinggevenden nauwgezet wordt bijgehouden, is dus niet van het allerhoogste belang voor de Belgische werknemers.

Strategische zaken

HR krijgt momenteel dus nog niet voldoende ruimte om zich te kunnen concentreren op de strategische component van hun job, namelijk het zoeken en aantrekken van talent, en de dialoog aangaan met werknemers over hoe zij hun job en toekomst bij het bedrijf zien. Als HR de ruimte krijgt om haar kerntaken ter harte te nemen, kan dit ook een positieve impact hebben op hun duurzame inzetbaarheid. Zo haalt iedereen meer uit z’n job en kunnen de medewerkers met meer zin aan de slag.

Bron: Acerta (acerta.be)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen