< Terug naar overzicht

Belg is geen enthousiaste netwerker

Heel wat Belgische werknemers zien netwerken enkel als een noodzakelijk kwaad. Hoewel men overtuigd is van het belang van netwerken, is het enthousiasme ervoor gering: slechts 1 op de 4 (of net iets meer, meer bepaald 28 procent) werknemers netwerkt graag. Volgens bijna 40 procent van de werknemers biedt de opkomst van netwerken via sociale media wel verlichting.

Januari is de maand van de nieuwjaarsrecepties: glaasje bubbels in de hand, visitekaartjes klaar en netwerken maar. Een vervelende klus voor veel werknemers, zo blijkt echter. 1 op de 4 werknemers (23 procent) geeft aan zelfs een grondige hekel te hebben aan netwerken in een professionele context. Opvallend is dat vrouwelijke werknemers (30 procent) dit erger vinden dan hun mannelijke collega’s (19 procent).

Nochtans onderkent de Belgische werknemer het belang van degelijk netwerken. Werknemers netwerken voornamelijk om de volgende redenen: ze willen (potentiële) klanten ontmoeten (51 procent), hun carrière opbouwen (42 procent) en de eigen professionaliteit ontwikkelen (39 procent).

In de technologiesector en in grotere organisaties wordt netwerken als belangrijker ervaren. Vaak zijn daar ook meer tools voorhanden om te netwerken. Zo vindt men netwerken zeer essentieel voor de groei binnen de organisatie in grote bedrijven (72 procent), ten opzichte van slechts 43 procent in kleinere organisaties. Voorts erkennen hogeropgeleiden meer de voordelen van netwerken dan lageropgeleiden.

Netwerken kan je leren

Sociale media en het internet spelen vandaag een grote rol wanneer je je netwerk wil uitbouwen. 38 procent van de werknemers geeft aan dat men dankzij het gebruik van internet en sociale media beter kan netwerken dan enkele jaren geleden. Al gaat dit in 1 op de 4 gevallen dan wel ten koste van netwerken via events of persoonlijk contact (24 procent). Dat jongere werknemers meer thuis zijn in de wereld van online-netwerken, blijkt uit de volgende cijfers: 30 procent van de 18- tot 34-jarigen geeft aan voornamelijk te netwerken via sociale media en minder via events, in vergelijking met slechts 19 procent van de werknemers in de leeftijdscategorie van 35 tot 55 jaar.

Netwerken via online-kanalen wint inderdaad meer en meer aan belang. Kijk maar naar de groei van LinkedIn de afgelopen jaren. Maar ook Facebook, Twitter, Instagram en andere online-kanalen worden meer en meer ingezet om het eigen netwerk te versterken. Gelukkig is netwerken iets wat je kan leren, zo weet ook 60 procent van de werknemers.

Ook te boek

Recent verscheen ook een boek dat je de fijne kneepjes van netwerken bijbrengt. Het geeft ook een verslag van overijverige (maar misschien juist wel de meest efficiënte) netwerkers die na elke bijeenkomst keurig de namen en feiten in een Excelsheet plaatsen en deze voortdurend bijwerken. Dé boodschap: ken de partners, kinderen, hobby’s en carrière van je gesprekspartners.

Bereid je zeker ook degelijk voor op een evenement. Ga niet zomaar, dat helpt zelden, zelfs zeer zelden. Bo van Houwelingen en Caroline Keeken geven tal van tips, anekdotes en zowaar ook wetenschappelijke weetjes over netwerken. Ook de valkuilen van internationaal netwerken worden aangeduid. Dat alles vinden we in het boek 'Netwerken - De fijne kneepjes' (Business Contact, 192 blz., € 14,99, ISBN 97890 470 09542).

Bron: Tempo-Team (tempo-team.be) en 'Netwerken - De fijne kneepjes' (Business Contact)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen