< Terug naar overzicht

Bedrijven verliezen klanten door slechte rekruteringspraktijken

Bijna de helft (49 procent) van de werkzoekenden heeft een negatief beeld van een bedrijf na een vergeefse sollicitatie. Op die manier verliezen bedrijven ook heel wat klanten. Bovendien wordt negatief nieuws steeds sneller verspreid via sociale netwerken.

Dat blijkt uit een onderzoek met 1600 werkzoekenden gevoerd door HR-dienstenbedrijf SHL. Slechte rekruteringservaringen blijken schering en inslag, waarbij haast een kwart van de ondervraagden al twee of drie en 6 procent zelfs vier of vijf slechte ervaringen achter de rug heeft.

De impact op bedrijven valt niet te onderschatten. Bijna één op de vijf ondervraagden met een slechte rekruteringservaring zegt dat hij als rechtstreeks gevolg geen zaken meer doet met een bedrijf. De meeste stappen worden ondernomen bij de 25- tot 34-jarigen, waarbij meer dan een kwart (28 procent) beweert het bedrijf de rug toe te keren. Bedrijven lopen dus echt wel het risico om potentieel trouwe klanten te verliezen.

De ondervraagden bleken zich vooral te ergeren aan het feit dat ze geen reactie kregen na een negatieve sollicitatie (46 procent). De volgende ergernis op het lijstje was het gebrek aan feedback op een sollicitatiebrief (39 procent), gevolgd door het niet bevestigen van de ontvangst van een sollicitatiebrief (39 procent). Verrassend genoeg kreeg 37 procent zelfs geen feedback na een sollicitatiegesprek.

Dat rekruteringsnormen steeds minder nageleefd worden, heeft waarschijnlijk te maken met de recessie, zoals blijkt uit verder onderzoek van SHL bij 500 rekruteringsprofessionals. Een kwart van de rekruteerders beweert overspannen te zijn als gevolg van het toenemend aantal sollicitaties.

19 procent van hen verklaart de ontvangst van de sollicitatiebrief niet te kunnen bevestigen, 17 procent geeft geen gedetailleerde feedback aan geïnterviewde kandidaten en 15 procent laat kandidaten niet weten dat die niet geslaagd zijn na de eerste stap van de sollicitatie.

Uit de bevindingen blijkt ook hoe krachtig mondelinge overlevering en sociale media zijn, en hoe die de relatie tussen werkgever en klant in gevaar kunnen brengen. Meer dan een derde van de werkzoekenden (36 procent) zegt dat ze hun beklag hebben gedaan bij vrienden en familie na een negatieve sollicitatie. En bijna één op de tien (9 procent) uitte zijn ongenoegen via sociale mediasites en blogs. Meer dan driekwart (77 procent) beweerde ook dat een vriend of familielid met een slechte rekruteringservaring een goede reden was om geen klant te worden bij een bedrijf.

Bedrijven hebben alle baat bij een efficiënte rekrutering. Zo kunnen ze immers ‘brand fans’ creëren. Een derde van de ondervraagden kreeg een positieve indruk van een bedrijf, ook wanneer ze de job niet kregen. Meer dan de helft (57 procent) verklaarde dat een reactie na een negatieve sollicitatie bepalend was voor een positieve indruk.

“Vele bedrijven kunnen de huidige stijging van sollicitaties gewoon niet aan, waardoor processen die ooit de norm waren, nu jammer genoeg verwaarloosd worden. Dit heeft dan weer een directe impact op het werkgeversimago en kandidaten blijken af te haken. Wanneer jonge, misnoegde kandidaten hun hele leven lang ergens anders gaan ‘shoppen’, is dit voor bedrijven een serieuze streep door de rekening”, aldus David Leigh, CEO bij SHL Group. “Met een vrij kleine investering kunnen bedrijven zowel hun klanten als een positief werkgeversimago behouden en tegelijk de impact op de cijfers beperken. Maar belangrijker nog, ze mogen niet vergeten dat kandidaten ook klanten zijn.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen