< Terug naar overzicht

Bedrijfswagens onder vuur

De Belgische overheid schroeft haar strijd tegen luchtvervuiling op en neemt de bedrijfswagens in haar vizier. Hierdoor dreigen bedrijfswagens minder aantrekkelijk te worden.

Bedrijfswagens zijn in 95 procent van de gevallen dieselwagens. Deze laatste stoten echter te veel stikstofoxiden uit. Dat zorgt niet zozeer voor klimaatopwarming, maar creëert zure regen, smog en bevordert fijn stof. Daarom zijn ze ook schadelijk voor de luchtwegen.

Vorig jaar bleken er in België meer stikstofoxiden in de lucht te zitten dan Europees toegelaten. De vier ministers van Leefmilieu overleggen hoe ze de hoeveelheid stikstofoxiden kunnen doen dalen.

De federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers van Leefmilieu - Paul Magnette (PS), Joke Schauvlieghe (CD&V), Philippe Henry (Ecolo) en Evelyne Huytebroeck (Ecolo) - staken daarom eind vorig jaar al de koppen bijeen. Overleg is nodig, omdat in ons land de gewesten verantwoordelijk zijn voor de luchtverontreiniging door de industrie en de federale voor die van het verkeer.

De conclusie van het overleg is dat het wegverkeer de grote boosdoener is. De vier milieuministers gaan daarom aan de federale regering vragen om de strijd tegen luchtvervuiling minder eenzijdig op CO2 te focussen. Daarom zouden dieselwagens, die minder verbruiken en dus minder CO2 uitstoten, toch hun fiscaal voordeel verliezen.

Ook de voordelen van bedrijfswagens worden daarom herbekeken. Concreet gaat het over de sociale bijdragen op de wagen, de manier waarop de wagen op de balans kan worden afgeschreven en de manier waarop de werknemer er belastingen op betaalt als voordeel in natura. Op termijn zou ook de tankkaart moeten vervangen worden door voordelen die minder tot vervuilend rijgedrag aanzetten.

Bron: De Tijd

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen