< Terug naar overzicht

Bedrijfswagens blijven populair, al ligt nadruk meer en meer op kostenbesparingen

Bijna de helft van de bedrijven stuurt werknemers naar rijlessen om zuiniger en veiliger te rijden. Ondanks de gewijzigde wetgeving, blijven bedrijfswagens een populair onderdeel van het verloningspakket. Niettemin herzien veel bedrijven hun bedrijfswagenpolitiek om zo de kosten ervan te reduceren.

Dat blijkt uit de ‘Company Car Policy 2012-2013 Survey' van verzekeringsmakelaar en adviesbureau AON Belgium. 46 procent van de bedrijven moedigen hun werknemers aan rijlessen te volgen om zo zuiniger en veiliger te rijden. Zo besparen ze niet alleen op het brandstofverbruik, maar kunnen ze ook de verzekeringskosten binnen de perken houden.

Bijna een vijfde (19 procent) wijzigde in 2012 zijn bedrijfswagenpolitiek en 60 procent heeft plannen daartoe. De belangrijkste redenen zijn kostenbesparingen (60 procent) en een kleinere ecologische voetafdruk (49 procent). Dat vertaalt zich in lagere leasebudgetten en het beperken van de keuze tot auto’s met een lage CO2-uitstoot.

Hoewel de voorkeur gaat naar ecovriendelijke auto’s, wegen de kostprijs, het imago van het merk en de voorkeur van de werknemers zwaarder door dan de CO2-uitstoot bij de keuze van een bedrijfswagen.

Tankkaart


De bedrijfswagenpolitiek wordt meestal bepaald door de HR-manager (84 procent) of de compensation & benefits manager (70 procent). Het gemiddelde jaarloon om een bedrijfswagen te krijgen is 69.000 euro.

Zo goed als alle algemeen managers beschikken over een bedrijfswagen, bij het topmanagement is dit 80 procent en 60 procent van het middenmanagement heeft een bedrijfswagen. Terwijl slechts 16 procent van de bedienden een bedrijfswagen heeft. Hoe hoger in de hiërarchie, hoe hoger het gemiddelde leasingbedrag.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan een derde (35 procent) van de werknemers bereid is een persoonlijke bijdrage te leveren bovenop het budget. 30 procent van de werkgevers geeft zijn werknemers een tankkaart die in de meeste Europese landen kan gebruikt worden. De grote merken blijven populair om hun hogere residuele waarde, maar men kiest wel vaker voor kleinere modellen.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen