< Terug naar overzicht

Bedrijfswagen fors duurder voor werknemer

De nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens worden beetje bij beetje duidelijker. Maar één zaak staat al vast: werknemers zullen bijna volledig opdraaien voor de 200 miljoen euro die de regering-Di Rupo extra wil binnenhalen uit de bedrijfswagens. De meerderheid van de werknemers met een bedrijfswagen zal dan ook minder nettoloon overhouden.

Tot op heden werd het voordeel in natura berekend volgens de CO2-uitstoot van de wagen, het aantal kilometers privégebruik en een coëfficiënt die afhangt van de gebruikte brandstof.

Het begrotingsakkoord voorziet dat het voordeel in natura voortaan zal berekend worden volgens de cataloguswaarde van de wagen, met alle opties inbegrepen, inclusief btw en de CO2-uitstoot. Met eventuele kortingen die verkregen zijn bij de aankoop wordt geen rekening gehouden. Het voordeel in natura zal minstens 1200 euro per jaar bedragen.

Hoeveel belasting een werknemer op het voordeel in natura moet betalen, hangt af van de ‘car policy’ van zijn werkgever. Betaalt de werknemer geen eigen bijdrage voor het persoonlijk gebruik van de wagen, dan wordt het volledige voordeel in natura belast volgens de progressieve belastingschalen. Die lopen voor de meeste inkomens al snel op tot 53,5 procent. Wordt er wel een eigen bijdrage ingehouden van het loon, dan wordt die afgetrokken van het toegekende belastbaar voordeel en is de werknemer enkel op het saldo belasting verschuldigd.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de helft van de kosten die deze waardering met zich meebrengt ten laste zou komen van de genieter van het voordeel. De andere helft zou gedragen worden door de werkgever. Maar dat bleek technisch geen haalbare kaart, omdat werkgevers hun deel bijna altijd fiscaal in mindering zouden kunnen brengen, waardoor de verwachte opbrengst van 200 miljoen euro niet gehaald zou worden.

Dat belastbare werkgeversdeel werd vastgeprikt op 17 procent van het bedrag dat de werknemer als voordeel in natura krijgt toegekend. De werknemer draagt dus 83 procent van de kosten. De regeling moet ingaan op 1 januari 2012, maar het is nog wachten op concrete wetteksten.

Bron: Claeys & Engels/De Standaard/De Tijd

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen