< Terug naar overzicht

Bedrijfswagen blijft strategisch lokmiddel

Bedrijfswagens blijven een belangrijk strategisch middel om werknemers aan te trekken en te behouden. Negen op de tien bedrijven maken er gebruik van. Fietsvergoedingen en sociale abonnementen winnen echter terrein als extralegaal voordeel.

Ondernemingen hechten almaar meer belang aan een mobiliteitspakket. Dat omvat veel meer dan de obligate bedrijfswagen, die in negen op de tien ondernemingen gemeengoed is geworden. Ook tegemoetkomingen voor parkeren, sociale abonnementen of fietsvergoedingen raken stilaan ingeburgerd.

Dat blijkt uit een rapport van het sociaal secretariaat SD Worx. Uit onderzoek van de federale overheidsdienst Mobiliteit blijkt dat ruim 64 procent van de werknemers de auto gebruikt om naar het werk te gaan, tegenover 16 procent die het openbaar vervoer gebruikt.

Dat die bedrijfswagen ruim vooraan staat in de rangschikking van het loonpakket dat werknemers als een interessant voordeel beschouwen, kan dan ook niet verbazen. Dat voorrecht wordt binnen de meeste bedrijven vooral toegekend aan bedienden, middenkaders, directies en hoge kaderfuncties. Slechts een heel kleine minderheid van de arbeiders beschikt over een bedrijfswagen. De grootte van de ondernemingen speelt niet echt een rol in de bedrijfspolitiek.

Fiets


Sinds 2009 is er ook een fiscaal statuut voor een bedrijfsfiets. In tegenstelling tot de wagen, kunnen bijna alle personeelsleden, ongeacht hun functie, zich beroepen op dit voordeel. Toch is de fiets voor slechts 6 procent ingeburgerd bij de ondernemingen, al plant nog eens 3 procent van de bedrijven naar eigen zeggen in de toekomst een dergelijk voordeel toe te kennen.

Fietsen naar het werk neemt een aandeel van zowat 8,2 procent van de totale mobiliteit. Vlaanderen scoort met bijna 13 procent boven het nationaal gemiddelde. In bijna 60 procent van de bevraagde ondernemingen wordt een fietsvergoeding toegekend.

Een bedrijfsmotor is dan weer zo goed als onbestaande in onze bedrijven. Amper 3 procent van de ondernemingen heeft zo'n regeling getroffen. Bromfietsers en motorrijders zijn goed voor amper 2 procent van het woon-werkverkeer.

Bron: De Morgen

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen