< Terug naar overzicht

Bedienden nemen tot 14 dagen onofficieel verlof tijdens kantooruren

De verleiding om tijdens de werktijd privé-gebruik te maken van het internet en de GSM is voor zeker een derde van de kantoorbedienden te groot. Volgens een Britse enquête besteden werknemers wel 14 dagen op jaarbasis aan allerlei activiteiten op het internet die niets met hun werk te maken hebben. Ongeveer 8% van de ondervraagden blijkt zelfs 12 weken per jaar van de werktijd te verspillen aan privé-zaken op internet.

De onthutsende resultaten zijn te lezen in een rapport van een rondvraag bij 1496 kantoorbedienden met internettoegang. Meer dan 80% gaf toe regelmatig tijdens de werktijd privé-zaken op het internet te doen. Het onderzoek werd in maart uitgevoerd door het onderzoeksbureau Tickbox, in opdracht van de Captor Group.

Cary Cooper, professor in Organisatiepsychologie en Welzijn aan de universiteit van Lancaster in Engeland, staat bekend als een grote voorvechter van de sociale verantwoordelijkheid van bedrijven inzake welzijn en gezondheid van werknemers. Hij is een erkend arbeidspsycholoog en lid van de British Psychological Society. Professor Cooper zegt over de resultaten: “Hoewel de hoogte van de cijfers me verbaast, begrijp ik het wel. We werken tegenwoordig harder en intensiever dan ooit. Dat er dan privé-tijd opgenomen wordt tijdens de werktijd is daarvan een logisch gevolg. Werkgevers moeten dan ook niet overreageren wanneer ze deze resultaten lezen. Mijn advies zou zijn om werknemers deze flexibiliteit te gunnen zolang ze hun werk gedaan krijgen en zolang ze geen misbruik van dit voorrecht maken.”

Meer dan een derde van de ondervraagden zegt dat ze 15 tot 30 minuten per werkdag gebruiken voor privé-zaken als websurfen, e-mail, msn of sms. Dit komt omgerekend neer op tussen 7 en 14 onofficiële verlofdagen per jaar. Slechts 21% zegt helemaal geen privé-gebruik te maken van internet en GSM tijdens de werktijd, of als ze het al doen alleen tijdens officiële pauzes. Zo’n 8% zegt zelfs twee uur of meer per dag te besteden aan digitale privé-zaken op het werk, van deze groep is tweederde vrouw. Hoe jonger de bediende, hoe meer geantwoord werd dat er ongeveer een uur per dag online of sms-end werd doorgebracht. Oudere bedienden (55+) verspillen veel minder tijd, 38% van die groep zegt zelfs nooit iets dergelijks te doen.

Op de vraag waarom werknemers digitaal vertier zoeken tijdens de werktijd werd als belangrijkste reden gegeven: ‘dringend iets persoonlijks regelen’, gevolgd door ‘een pauze nodig hebben’ en ‘verveling’. Voorts zegt 30% dat ze het deden omdat ze ook vaak overuren kloppen of gedurende de lunch doorwerken. En 6% geeft als reden dat ze op het werk niet zelf voor de kosten van internet en GSM betalen.

Het favoriete tijdverdrijf is het checken van online nieuwssites (58%), gevolgd door persoonlijke opzoekingen via zoekmachines (54%), privé-sms en -mns (30%) en online winkelen (27%). Bijna een kwart van de ondervraagden zoekt wel eens een andere baan online of speelt desktop en online games. Bijna 20% doet mee aan online veilingen tijdens werktijd.

Een kleine 5% besteedt tijd aan één van de volgende dingen: online dating, gokken (twee keer meer mannen dan vrouwen), bloggen, chatrooms en pornografische sites (vier keer meer mannen dan vrouwen). Ongeveer 15% zegt dat ze meer tijd aan privé-e-mail dan aan werk-e-mail besteden, en 14% (vooral vrouwen) gebruikt messaging om tijdens het werk met vriendinnen te praten.

In het onderzoek werd ook gevraagd wat de kantoorbedienden denken dat de werkgever ervan vindt dat dit allemaal tijdens de werktijd gebeurt. Meer dan de helft zegt dat ze denken dat de werkgever: ‘het binnen bepaalde grenzen wel aanvaardbaar vindt’, terwijl 27% zegt in een vrije omgeving te werken, waar werkgevers ‘accepteren dat mensen ook privé-dingen tijdens de werktijd moeten doen’. Slechts 4,7% zegt dat hun werkgever ‘streng zou reageren op deze verspilling van werktijd’.

Commentarieert professor Cooper: “Door de aard van de technologie van deze nieuwe communicatiemiddelen hebben veel mensen het idee direct te moeten reageren op een privé tekst, e-mail of bericht. Anderen zoeken een welkome onderbreking van hun monotone werk achter beeldschermen of in vergaderruimtes. Velen hebben geen half uur lunchpauze, of zelfs helemaal geen pauze. Iedereen met een gezin en een voltijdse baan moet tijdens de werkdag ook privé-zaken regelen. Weer anderen hebben het gevoel buiten het leven te staan door alle hard labeur. Ze hebben behoefte aan sociaal contact of willen op de hoogte blijven van het wereldnieuws. Dit is simpelweg de werkrealiteit van 2005 en mensen denken bij zichzelf dat ze omdat ze veel tijd in hun werk stoppen, ook recht hebben op wat compensatie.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen