< Terug naar overzicht

Banners hebben positief én negatief effect

Werkgevers maken vandaag gebruik van banners om de aandacht te trekken van potentiële werknemers. De inzet van dit wervingsmiddel is vaak gebaseerd op buikgevoel. Maar wat zijn de neveneffecten? Worden banners onthouden of worden ze als storend ervaren? Overtuigen ze potentiële medewerkers?

Het Nederlandse onderzoeksbureau Intelligence Group heeft de kijk van potentiële werknemers op banners als wervingsmiddel onderzocht. Het studiebureau ondervroeg hiertoe 430 personen in het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek. Een samenvatting van de resultaten:

  • Driekwart zag nog nooit banner van werkgever

  • Van de 430 ondervraagden geeft 26 procent aan wel eens een banner van een werkgever te hebben gezien, gericht op de werving van personeel. Driekwart is überhaupt nog nooit zo’n banner tegengekomen. Het klikgedrag ligt eveneens op 26 procent. Van iedereen die ooit een banner van een werkgever gezien heeft, geeft een kwart aan ooit op zo’n banner geklikt te hebben.

  • Namen werkgevers worden goed onthouden

  • De namen van de werkgevers die banneren, worden goed onthouden. Van de mensen die ooit een banner van een werkgever hebben gezien, kan tweederde minimaal één werkgever noemen waarvan zij ooit een banner gezien hebben. Een kwart weet zich de naam van de werkgever niet meer te herinneren en negen procent kan alleen nog de branche noemen waarin de werkgever actief is. Eén op de vijf ondervraagden kan zich twee werkgevers herinneren en elf procent weet er zelfs drie te noemen.

  • Merendeel sceptisch

  • Uiteindelijk zal het rendement van banners bepalen of het wel of geen goed wervingsmiddel is, maar wat vindt het arbeidspotentieel eigenlijk van deze methode? Bijna een kwart van de ondervraagden vindt banners een goede manier om vacatures onder de aandacht te brengen. Ruim een derde is het daar niet mee eens. Mensen die ooit een banner van een werkgever gezien hebben, zijn een stuk positiever over dit wervingsmiddel. Van hen vindt 35 procent het een goede manier. Van de mensen die ooit op zo’n banner geklikt hebben, is ruim de helft positief.

  • Positieve én negatieve neveneffecten

  • Banneren kan positieve neveneffecten hebben. Zo geeft een kwart van de ondervraagden aan de website van de werkgever bezocht te hebben. Zij hebben dus niet direct op de banner geklikt, maar de werkgever onthouden om later de bedrijfswebsite te bezoeken. Daarnaast kan bannering ook leiden tot irritatie. Ruim de helft van de ondervraagden vindt banners irritant. Slechts acht procent vindt banners niet irritant. Een banner kan er dus ook voor zorgen dat werkzoekenden een werkgever juist niet in overweging nemen.

    Lees meer over

    Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen