< Terug naar overzicht

Arbeidsmobiliteit zit in de lift

Nu de arbeidsmarkt stilaan weer aantrekt, zijn steeds meer werknemers bereid om een nieuwe uitdaging aan te gaan. De belangrijkste factoren die hen overtuigen om in te gaan op een jobaanbieding blijken bovendien niet enkel af te hangen van het financiële plaatje.

Meer jobopportuniteiten gaan doorgaans hand in hand met een groeiende arbeidsmobiliteit. Zo geeft 68 procent van de bedienden aan dat het waarschijnlijk is dat ze in de komende 12 maanden op zoek zullen gaan naar een nieuwe job. Ook het vertrouwen is er: 47 procent zegt meer vertrouwen te hebben in het vinden van een nieuwe baan. Dat blijkt uit onderzoek van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 1000 Belgische bedienden.

Er zijn ook duidelijke generatieverschillen merkbaar. Werknemers van generatie Y lijken in veel grotere mate (78 procent) uit te kijken naar een nieuwe baan dan professionals van generatie X (61 procent) en de babyboomgeneratie (64 procent). Ook het vertrouwen om een nieuwe job te vinden, ligt hoger bij generatie Y (57 procent) in vergelijking met generatie X (33 procent) en babyboomers (51 procent).

Werknemers staan vandaag meer open voor nieuwe uitdagingen en zullen sneller een job aanvaarden bij een nieuwe werkgever indien die hun interessante(re) voorwaarden aanbiedt. Personeelsretentie moet dus opnieuw hoog op de bedrijfsagenda komen te staan. Ondernemingen dienen de nodige maatregelen te nemen om hun sterk presterende medewerkers te behouden en zo de continuïteit van hun teams te handhaven, bijkomende kosten aan het rekruteringsproces te voorkomen, eventuele starterstrainingen te vermijden en om het verlies van waardevolle bedrijfskennis te verhinderen.

Salaris niet de cruciale factor

De belangrijkste redenen om in te gaan op een jobaanbieding hebben niet enkel te maken met het salaris. Bovenaan op het lijstje staat een verminderde pendeltijd/betere ligging van het bedrijf (66 procent). Ook de jobinhoud en de mogelijkheid tot loopbaanontwikkeling vormen een doorslaggevende factor voor 57 procent van de ondervraagde medewerkers, gevolgd door een hoger startsalaris (50 procent).

Op weg naar een kandidaatgestuurde markt

Door de 'oorlog om talent’ is er een duidelijke verschuiving van een werkgevergedreven markt naar een meer kandidaatgestuurde markt. Er is een toenemende bereidheid aan werkgeverszijde om te voldoen aan de individuele wensen en verwachtingen van topkandidaten en -werknemers. Bedrijven beseffen namelijk dat sollicitanten die over veelgevraagde of moeilijk te vinden vaardigheden beschikken, verschillende opportuniteiten aantreffen op de arbeidsmarkt en dergelijke kandidaten - die doorgaans hun marktwaarde kennen - staan dan ook in een sterke positie om een baan te vinden waarbij de werkgever aan hun wensen voldoet.

Bron: Robert Half (roberthalf.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen