< Terug naar overzicht

Amper 3 op de 10 werknemers in grote bedrijven maakte ‘goede’ jobkeuze

Op de juiste werkplek vind je vijf keer meer gelukkige werknemers dan op de verkeerde. Dat is sneu, want amper de helft van de Belgische werknemers zit vandaag op de juiste werkplek. En slechts de helft van deze groep geeft aan gelukkig te zijn met hun werk én leven. Bij 1 op de 5 werknemers, die geen goede ‘match’ hebben met hun bedrijf, geeft slechts 1 op de 10 aan gelukkig te zijn.

Zoveel ontevredenheid bij zoveel Belgische werknemers? Dat blijkt alvast uit de bevraging van een representatieve steekproef van 1050 werkgevers en werknemers. Het onderzoek werd eind 2016 uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van HR-dienstengroep Tempo-Team.

Ook opmerkelijk: de hoofdkenmerken van het ‘ideale’ bedrijf volgens de bevraagde werknemers vindt men vooral terug bij kmo’s. Vreemd, want juist kmo’s hebben het moeilijk om de juiste medewerkers aan te trekken. Nagenoeg 60 procent van de werknemers in kmo’s geeft aan goed te zitten, terwijl dit voor grote bedrijven bij amper 31 procent het geval is. In kmo’s zit 9 procent verkeerd en bij grote bedrijven een onrustwekkende 25 procent.

Een goede ‘match’ met een werkgever is van groot belang voor het welzijn van de werknemers, zo blijkt nog uit de studie. Zo zegt 48 procent van de werknemers, die kozen voor het juiste bedrijf, gelukkig te zijn met hun werk en 46 procent ook met hun leven. Slechts 8 procent van de werknemers, van wie het profiel en verwachtingen niet overeenstemmen met het profiel van hun bedrijf, geven aan gelukkig te zijn met hun werk en 10 procent met hun leven.

Gezocht: goed betaalde job in open bedrijfscultuur

Maar hoe ziet het ‘ideale’ bedrijf er dan uit? Volgens de werknemers wordt het gekenmerkt door:

  • Een open communicatiecultuur met weinig politieke spelletjes.
  • Veel respect voor de werknemers.
  • Een goede relatie met het management.
  • Een stevig salarispakket met extralegale voordelen.
  • Werkzekerheid.

Uit het onderzoek blijkt dat de open communicatiecultuur, respect en een goede relatie met het management significant meer overeenkomen met de profielkenmerken die werkgevers en werknemers typisch vinden voor een kmo. Werkzekerheid komt trouwens evenveel voor bij kmo’s als bij grote bedrijven. Grote bedrijven scoren dan weer significant beter als het op het salaris aankomt. Het ideale bedrijf stemt dus, op de loonvoorwaarden na, meer overeen met een kmo dan met een grote onderneming.

Meer dan de helft van de werknemers werkt dus het liefst in een kmo – een goede zaak voor een kmo-land als België. Toch worstelen naar eigen zeggen 2 op de 3 kmo’s met het vinden van de juiste profielen voor hun openstaande vacatures. Een belangrijk struikelblok zijn de loonvoorwaarden, die volgens de ondervraagde werknemers aantrekkelijker zijn bij grote bedrijven.

Voor 8 op de 10 werknemers is salarispakket doorslaggevend bij jobkeuze

Voor 8 op de 10 werknemers is het salarispakket ook de belangrijkste factor bij het kiezen voor een job. Slechts 1 op de 2 kmo’s geeft aan goede loonvoorwaarden aan te bieden, terwijl dit volgens 2 op de 3 werkgevers van grote ondernemingen het geval is. “Wij stellen ook op het terrein vast dat veel werknemers geen realistische loonvoorwaarden stellen. Dit is zeker het geval bij jonge starters. Dit kan hun keuze voor de juiste werkplek overschaduwen. Om de ideale werkplek te vinden, is het vaak nodig om een compromis te sluiten,” aldus Valérie Denis, CSR-verantwoordelijke bij Tempo-Team.

Ruim de helft van de kmo-werkgevers geeft in de studie ook aan dat veel sollicitanten niet de juiste instelling hebben om bij een kmo te werken. Drie op de vier stelt vast dat kandidaten vaak niet weten wat het is om in een kmo te werken. Kortom, al stemt de ideale werkplek van werknemers het meest overeen met bedrijven van het kmo-type, toch schiet de kennis van veel werkzoekenden over wat werken in een kmo betekent vaak tekort.

Heel verschillende verwachtingen bij werkgevers en werknemers

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de verwachtingen die werknemers hebben over de gang van zaken op de werkvloer op een aantal belangrijke punten niet overeenstemmen met de realiteit die de werkgevers beschrijven. Zo verwachten werknemers in hun ideale bedrijf dat men problemen aanpakt via overleg, terwijl werkgevers zeggen dat dit in de praktijk gebeurt volgens vastgelegde regels en procedures. Werknemers verwachten een bottom-up managementstijl, maar werkgevers geven aan dat er vooral top-down beslist wordt.

Werknemers willen een focus op mensen, maar volgens werkgevers ligt de focus meer op kostenefficiëntie. Ten slotte werken werknemers het liefst volgens een duidelijk afgebakend takenpakket, terwijl werkgevers aangeven dat zij uitgaan van veel flexibiliteit.

Bron: Tempo-Team (tempo-team.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen