< Terug naar overzicht

AI om toegevoegde waarde van recruiters te verhogen, niet om hen te vervangen

Kan HR dankzij artificiële intelligentie betere resultaten neerzetten en tijd vrijmaken voor taken met meer toegevoegde waarde? Het antwoord op die vraag is positief, zo stelt Niilesh Bhoite, Chief Digital Officer bij de wereldwijde personeelsdienst van L’Oréal. Door de toepassing van deze technologie op het rekruteringsproces – uiteraard binnen bepaalde grenzen – is overigens ook de diversiteit van de aangeworven profielen verhoogd.

In de huidige ‘oorlog om talent’ moet elk bedrijf een aantal overwegingen maken: zijn onze recruiters in staat om talent op te sporen en ook verder te ontwikkelen na de initiële functie waarvoor iemand werd aangenomen? Hebben ze inzicht in de competenties die het bedrijf in de toekomst nodig heeft en kunnen ze die herkennen tijdens sollicitatiegesprekken? Zijn de processen binnen het bedrijf vrij van vertekeningen die de aanwerving van potentiële talenten in de weg staan? Vissen we niet altijd in dezelfde vijver van scholen en bedrijven naar kandidaten?
“Als je niet stilstaat bij zulke aspecten, is het risico groot dat de rekruteringskosten de pan uit rijzen, dat je enorm veel tijd steekt in het vinden van goede kandidaten en dat je imago als werkgever aangetast wordt”, zegt Niilesh Bhoite. De Chief Digital Officer bij de wereldwijde personeelsdienst van L’Oréal schetst het ideale scenario: een rekruteringsproces zonder vertekeningen of mentale barrières die je er bijvoorbeeld systematisch van zouden weerhouden om profielen zonder ervaring in jouw sector in overweging te nemen. Een proces dat zou leiden tot een sterkere binding en loyaliteit van nieuwe medewerkers in de dagen en maanden na hun aanwerving. Een proces dat efficiënter is en toch minder geld, tijd en energie kost. Een proces dat zorgt voor een betere ervaring, zowel voor de managers als voor de kandidaten. Een proces waarmee je beter kunt bepalen en evalueren welke competenties je in de toekomst nodig zult hebben. En dat alles zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen...

Minder paperassen

Kunnen digitale technologieën en artificiële intelligentie ons dichter bij dit ideale scenario brengen? Niilesh Bhoite is er alvast van overtuigd en wijst op de eerste resultaten die L’Oréal al heeft geboekt met enkele experimenten. “We hebben kunstmatige intelligentie toegepast op ons rekruteringsproces en vastgesteld dat 70 procent van de aangeworven kandidaten in het Verenigd Koninkrijk dit jaar behoort tot de top 30 procent van kandidaten aangeraden door het algoritme. Recruiters besteden erg veel tijd aan sollicitatiegesprekken en assessments, dus kunnen we ons met recht en reden afvragen of dat wel een goede investering is, als je ziet waar machines nu al toe in staat zijn.”
De tijd die een recruiter gemiddeld spendeert aan een sollicitant, heeft men intussen uitgerekend: 20 minuten. “Elk jaar lopen er ongeveer twee miljoen sollicitaties binnen en uiteindelijk worden daaruit zo’n 5000 mensen effectief aangeworven. In onze experimenten met artificiële intelligentie hebben we de behandelingstijd kunnen terugdringen tot vier minuten per sollicitatie. Over het geheel van al onze recruiters genomen, komt dat neer op 45 werkdagen die zij kunnen investeren in taken met meer toegevoegde waarde, zoals werken aan zakenrelaties en kandidatenrelaties.”

■ Niilesh Bhoite heeft toegelicht hoe L’Oréal via artificiële intelligentie zijn strategie voor het aantrekken van talent heeft getransformeerd op de Unleash-conferentie in Amsterdam op 23 en 24 oktober 2018.

Meer weten daarover? Lees het in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen