< Terug naar overzicht

Agressie tegenover overheidspersoneel stijgt fors

Overheidspersoneel wordt almaar vaker geconfronteerd met agressieve klanten. Al 78 keer werden Antwerpse OCMW-medewerkers dit jaar belaagd door ontevreden klanten. Ook andere overheidsdiensten zien eenzelfde tendens. Het gaat zowel om fysiek als verbaal geweld.

In vergelijking met 2010 zit agressie tegen het personeel hiermee duidelijk in de lift. Toen meldden de maatschappelijke werkers van de 25 sociale centra in Antwerpen over dezelfde periode, januari-september, ‘maar’ 44 incidenten.

“Mensen worden veeleisender. Ze vinden dat je niet moet discussiëren over iets waarop zij in hun ogen recht hebben. Het begint met schelden, het eindigt met slaan”, zegt OCMW-voorzitter Monica De Coninck.

De spanning loopt op omdat ook meer burgers een beroep doen op het OCMW. De crisis laat zich voelen. Ook de toestroom van asielzoekers, sinds de regularisatie van 2009, veroorzaakt problemen.

Bij de inrichting van de OCMW-kantoren is inmiddels rekening gehouden met conflictsituaties. Computers en telefoontoestellen worden vastgeschroefd en er zijn ook vluchtwegen voor het personeel.

Agressie tegen werknemers doet zich voor in alle overheidsdiensten die dagelijks met de burger in contact komen. Ook bij de NMBS is het aantal bedreigingen en beledigingen aan het adres van personeel in de eerste helft van 2011 spectaculair toegenomen. 2010 was al een recordjaar met in totaal vier ernstige incidenten per dag.

Bij De Lijn, de RVA en de VDAB spreekt men van een constante trend. Alle overheidsinstellingen investeerden de afgelopen jaren in een beleid ter zake. Dat gaat van camerabeveiliging over samenwerking met politie en bewakingsfirma's tot opleidingen voor het personeel om te leren omgaan met agressieve klanten.

Bron: De Standaard

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen